گروه بورس - هدیه لطفی: بازار فرابورس آخرین روز کاری هفته را در شرایط متعادلی سپری کرد و حجم و ارزش کل معاملات در این روز تغییر چندانی نسبت به روز قبل از خود نشان نداد.

روز گذشته تمام شرکت‌های بازار اول فرابورس شاهد معامله سهام خود بودند که در این راستا شرکت‌های بیمه دی، مرجان‌کار، لیزینگ ایرانیان و کویرتایر با افزایش قیمت و در مقابل شرکت‌های تجارت الکترونیک پارسیان، عمران و توسعه شاهد و گواهی تسهیلات بانک مسکن با کاهش نرخ به کار خود پایان دادند.
در مجموع بازار دیروز بیش از 5 میلیون و 450 هزار سهم در یک هزار و 19 مرتبه میان سهامداران فرابورسی دادوستد شد و ارزش کل معاملات به رقم 22 میلیارد و 152 میلیون ریال رسید که حدود 45 درصد از این رقم به ارزش معاملات تجارت الکترونیک پارسیان تعلق داشت.
در این روز ۹۲۸ هزار سهم «رپارس» به قیمت هر سهم ۱۰ هزار و ۶۲۲ ریال و به ارزش ۹ میلیارد و ۸۵۶ میلیون ریال معامله شد و به این ترتیب این نماد به عنوان باارزش‌ترین سهم بازار شناخته شد.
همچنین نماد معاملاتی بیمه دی عنوان پرمعامله‌ترین سهم بازار دیروز را کسب کرد. در این روز هر سهم «ودی» با 4 درصد رشد قیمت به نرخ دو هزار و 916 ریال رسید و در مجموع
دو میلیون و ۸۵۸ هزار سهم این شرکت، ارزشی معادل ۶ میلیارد و ۲۷۷ میلیون ریال روانه بازار کرد.
گواهی تسهیلات بانک مسکن نیز در آخرین روز کاری هفته همچنان با 5 درصد افت قیمت مواجه شد و هر گواهی به نرخ 729 هزار و 475 ریال رسید. همچنین دیروز سه هزار و 179 عدد از گواهی مزبور ارزشی معادل دو میلیارد و 319 میلیون ریال کسب کرد.
روز گذشته در بازار اوراق مشارکت نیز ۵۷ هزار و ۵۶۰ برگه سپرده اوراق بانک کشاورزی مورد معامله قرار گرفت. با توجه به قیمت ۱۰۰ ریالی هر برگه، این گواهی ارزشی معادل ۵۷ میلیارد و ۵۶۰ میلیون ریال به خود اختصاص داد.
قطعیت دو معامله در بازار
از سوی دیگر روز گذشته مدیرعامل بازار و فرابورس از قطعیت معامله سهام دو شرکت آهن و فولاد ارفع و ورق خودرو چهار محال و بختیاری خبر داد.
مصطفی امید قائمی با بیان این مطلب افزود: روز گذشته معامله 259 میلیون و 182 هزار و 384 سهم معادل 9/48 درصد از سهام شرکت آهن و فولاد ارفع به قیمت هر سهم دو هزار و 710 ریال و در بازار فرابورس به قطعیت رسید.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین در این روز تعداد ۳۷۴ میلیون و ۷۸۳ هزار و ۸۵۰ حق‌تقدم خرید سهام شرکت یادشده به قیمت هر حق تقدم یک هزار و ۷۱۰ ریال پس از احراز شرایط معامله، قطعی شد.
امید قائمی افزود: این معامله در تاریخ 21 مهرماه 89 در بازار اول فرابورس صورت گرفته بود و طی آن ارزشی معادل یک هزار و 343 میلیارد و 265 میلیون ریال روانه بازار شد.
مدیرعامل فرابورس در ادامه به قطعیت معامله سهام شرکت ورق خودرو چهار محال و بختیاری اشاره کرد و گفت: در طی معاملات دیروز تعداد ۱۵۷ میلیون و ۷۱۵ هزار و ۹۸۷ سهم معادل ۳/۴۴ درصد از سهام شرکت یادشده به قیمت هر سهم سه هزار و ۵۸۰ ریال و به ارزش ۵۶۴ میلیارد و ۶۲۳ میلیون ریال، پس از احراز شرایط معامله در بازار فرابورس قطعی شد. وی در پایان یادآور شد: تاریخ معامله مزبور ۲۰ مهرماه ۸۹ بوده است.