گروه بورس - هدیه لطفی: بازار فرابورس روز گذشته را تنها با معامله سهام 5 شرکت سپری کرد و شرکت‌های مرجان‌کار و کویرتایر غایبان این بازار بودند.

روز گذشته لیزینگ ایرانیان، عمران و توسعه شاهد، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه دی و گواهی تسهیلات بانک مسکن شاهد معامله سهام خود در بازار otc بودند که از شرکت‌های نامبرده تنها نمادهای «وایران» و «ثعمرا» با رشد قیمت به کار خود پایان دادند و مابقی افت را در کارنامه خود ثبت کردند.
در این بازار نماد معاملاتی «وایران» با 95 صدم درصد رشد قیمت به نرخ یک هزار و 804 ریال رسید. همچنین افزایش نرخ هر سهم «ثعمرا» در این روز 07/1 درصد بود.
این در حالی است که شرکت‌های بیمه دی و گواهی تسهیلات بانک مسکن هر کدام ۵ درصد و نماد «رپارس» نیز ۳۸ صدم درصد کاهش قیمت را تجربه کردند.
اما با وجود کاهش تعداد شرکت‌های معامله‌شده در بازار دیروز، ارزش کل معاملات روز گذشته با 40 درصد رشد نسبت به معاملات روز یکشنبه مواجه شد و به رقم 22 میلیارد و 108 میلیون ریال رسید که این رقم ناشی از معامله بیش از سه میلیون و 696 هزار سهم توسط سهامداران فرابورسی بود.
همچنین در این بازار نماد معاملاتی تجارت الکترونیک پارسیان با ارزش معاملاتی ۳/۱۷ میلیارد ریال، به عنوان باارزش‌ترین سهم بازار شناخته شد.
نماد معاملاتی لیزینگ ایرانیان نیز با حجم معاملاتی یک میلیون و 827 هزار و 850 سهم، عنوان پرمعامله‌ترین سهم را به خود اختصاص داد.
از سوی دیگر، روز گذشته صف فروش شرکت‌های بیمه دی و گواهی تسهیلات بانک مسکن در بازار فرابورس تداوم یافت، به طوری که صف فروش «ودی» در پایان معاملات به ۱۱ میلیون سهم رسید و در مجموع ۵۴ هزار سهم این شرکت به قیمت هر سهم دو هزار و ۱۹۱ ریال در بازار دیروز معامله شد و ارزشی معادل ۱۱۸ میلیون ریال روانه بازار کرد.
همچنین صف فروش گواهی تسهیلات بانک مسکن نیز به بیش از دو هزار و 500 برگه رسید و در مجموع بازار دیروز 932 برگه از گواهی مزبور به ارزش 753 میلیون ریال معامله شد.
قطعیت معامله بلوک «توسعه صنایع خودرو»
از سوی دیگر روز گذشته معامله بلوک 06/46 درصدی سهام شرکت توسعه صنایع خودرو به قطعیت شناخته شد.
بر این اساس در طی معاملات دیروز تعداد ۶۲۱ میلیون و ۸۶۲ هزار سهم معادل ۰۶/۴۶ درصد از سهام شرکت توسعه صنایع خودرو به قیمت هر سهم ۹۲۱ ریال، پس از احراز شرایط معامله قطعی شد.همچنین معامله بلوک مزبور ارزشی معادل ۵۷۲ میلیارد و ۷۳۵ میلیون ریال کسب کرد.
یادآور می‌شود سهام یادشده در تاریخ 18 مهرماه 89 در بازار فرابورس عرضه شده بود.
عرضه سهام «کشتی سازی اروندان»
از سوی دیگر روز گذشته مدیرعامل بازار فرابورس از عرضه بلوک 99/99 درصدی سهام شرکت کشتی‌سازی اروندان در بازار سوم فرابورس خبر داد.
مصطفی امید قائمی با اشاره به این مطلب افزود: سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از طرف سازمان تامین اجتماعی در نظر دارد تعداد ۲۱۷ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۲۱۵ سهم شرکت کشتی‌سازی متعلق به شرکت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را در بازار سوم فرابورس عرضه کند.
وی در ادامه افزود: تعداد سهام قابل‌عرضه یادشده، شامل 206 میلیون و 938 هزار و 705 سهم و تعداد 10 میلیون و 891 هزار و 510 سهم ترجیحی است که قیمت پایه کل سهام مزبور معادل 217 هزار و 830 میلیون و 215 هزار ریال در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل فرابورس در پایان به شرایط واگذاری بلوک مزبور اشاره کرد و افزود: این بلوک ۹۹/۹۹ درصدی به صورت یکجا و نقد یا نقد و اقساط در تاریخ ۲۳ آبان‌ماه ۱۳۸۹ عرضه خواهد شد.