فارس - معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با اعلام اجرای برنامه غیر‌کاغذی اسناد و مدارک گفت: اطلاعات سهامداری مورد نیاز کارگزاران در معاملات آن‌لاین تریدینگ در آینده‌ای نزدیک نهایی خواهد شد. حامد سلطانی‌نژاد، از نهایی شدن سپرده‌گذاری سهام دو شرکت بیمه پارسیان و پالایشگاه تبریز برای عرضه اولیه سهام در یکشنبه جاری و روزهای آینده خبر داد و اظهار داشت: یکی از برنامه‌های مدنظر در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، غیر‌کاغذی کردن اسناد و مدارک و انجام معاملات و امور مربوط به این شرکت به صورت غیرحضوری است.

وی ادامه داد: در این رابطه معاملات آنلاین تریدینگ سهام با چند کارگزار شروع شده و با ابلاغ آیین نامه معاملات از سوی بورس این رویه فراگیر می‌شود.

سلطانی‌نژاد درباره درخواست کارگزاران برای دریافت اطلاعات سهامداری شرکت‌ها در معاملات آنلاین تریدینگ گفت: ظرف چند روز آینده کلیه اطلاعات سهامداری شرکت‌ها در رابطه با جابه‌جایی سهام به شرکت‌های کارگزاری داده می‌شود تا در قالب ارائه خدمات جدید در سایت‌ها قابل استفاده باشد و تغییرات روزانه سهامداران شرکت‌ها در معاملات آ‌ن‌لاین مورد استفاده قرار گیرد.

معاون سپرده‌گذاری مرکزی درباره مشکلات ناشی از تغییر بدون اطلاع سهامداران از کارگزار ناظر خود خاطرنشان کرد: طبق رویه جدید، تغییر هر کارگزاری با درخواست سهامدار و اعلام شماره نامه توسط کارگزاری طی ۲۴ ساعت کاری انجام می‌شود و بدون درخواست کتبی سهامداران امکان تغییر کارگزار ناظر وجود ندارد.

سلطانی‌نژاد در خاتمه به تهیه نرم‌افزار پس از معاملات توسط شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اشاره کرد و گفت: قرار شده این شرکت برنامه‌‌‌ زمان‌بندی نرم‌افزار پست ترید را به سپرده‌گذاری مرکزی ارائه دهد.