گروه بورس- معاون شرکت بورس اوراق بهادار از پذیرش چهار شرکت جدید برای انجام معاملات قراردادهای آتی خبر داد و گفت: برهمین اساس امکان انجام معاملات قرارداد آتی برای 12 شرکت امکان پذیر شد.

«علی سنگینیان» در گفت‌وگو با «ایرنا»، با اشاره به برگزاری جلسه هیات پذیرش افزود: دارو سازی سبحان، مخابرات، پتروشیمی خارک و بانک ملت برای انجام قردادهای آتی پذیرفته شده و به قراردادهای قبلی اضافه می‌شوند.
وی با بیان آنکه تاکنون هشت شرکت امکان انجام قراردادهای آتی را تاکنون داشته‌اند، افزود: بر همین اساس این تعداد به 12 شرکت افزایش می‌یابد.
به گفته سنگینیان، بحث دسترسی دفاتر کارگزاران و تالارهای منطقه‌ای به سیستم معاملات نهایی شده و از هفته آینده امکان دسترسی در سیستم ایجاد می‌شود.
در حال حاضر تعداد کارگزارانی که می‌توانند این معاملات را انجام دهند به 18 کارگزاری افزایش یافته است.

روز پرمعامله «فملی»
همچنین بورس آتی دیروز معاملات پرحجمی را در نماد «فملی» شاهد بود که تعجب کارشناسان بازار را به دنبال داشت. دیروز ۵۳ قرارداد در بورس آتی معامله شد که ۵۲ قرارداد مربوط به نمادهای «فملی» آبان و اسفند بود. این در حالی است که کارشناسان از معامله ۳۷ قرارداد «فملی» در قیمت ۹ هزار و ۵۱۰ ریال اظهار شگفتی کردند. شنیده‌ها حاکی از آن است که خریدار این قراردادها قصد داشت با انجام معامله معکوس، موقعیت‌های باز خود را ببندد.
به نظر می‌رسد پیش‌بینی معامله‌گران حاکی از افت قیمت مس طی روزهای آینده باشد. هرچند بازگشت سریعی را برای آن متصور هستند تا در موقعیت بهتری خرید مناسب‌تری در این نمادها داشته باشند.
در حال حاضر بازار آتی از یک سو متاثر از حجم کم معاملات در بورس نقدی است و از سوی دیگر فضای مبهم سرمایه‌گذاری مانع از تصمیم‌گیری سریع معامله‌گران شده است، تا جایی که به‌رغم تقاضا برای اخذ موقعیت‌های خرید و فروش، قیمت‌های پیشنهادی خریداران و فروشندگان دارای اختلاف زیادی است.
بر این اساس دیروز یک قرارداد «وپارس» دی‌ماه با افزایش 52 ریالی قیمت مواجه شد تا قیمت تسویه این نماد به مبلغ دو هزار و 999 ریال برسد.
از سوی دیگر معامله ۱۵ قرارداد «فملی» آبان‌ماه با کاهش ۷۵ ریالی قیمت تسویه این نماد همراه بود تا قیمت تسویه این نماد در مبلغ ۸ هزار و ۸۸۷ ریال بسته شود. همچنین «فملی» اسفند با معامله ۳۷ قرارداد به ارزش یک میلیارد و ۵۵ میلیون و
610 هزار ریال کاهش 99 ریالی را تجربه کرد تا قیمت تسویه این نماد 9 هزار و 510 ریال بسته شود.