خریداران بی‌پول!

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام دیروز در حالی شاهد قطعی شدن معامله بلوک ۱۸درصدی ایران خودرو پس از ماه‌ها کش و قوس بود که تامین وجه این خرید سبب عرضه‌های سنگین سهام از سوی برخی از اعضای کنسرسیوم شده است. در بازار دیروز معامله گران همچنان شاهد عرضه‌های سهام از سوی «وصنعت» بودند. این شرکت که روز شنبه برای تامین ۱۴ میلیارد تومان وجه این خرید، عرضه‌های توام با شناسایی زیان را در نمادهای نظیر بانک کارآفرین صورت داد، در روز گذشته نیز بر اساس خبرهای اولیه دامنه عرضه‌های خود را تا نماد ایران خودرو نیز گسترش داد. این در شرایطی است که بلوک ایران خودرو در نرخ ۳ هزار و ۶۸۷ ریال از دولت خریداری شده است. به نظر می‌رسد مساله معاملات بلوکی ایران خودرو و سایپا که در سال جاری فشارهای زیادی را به بازار وارد کرد همچنان روی بازار سنگینی می‌کند.

روز گذشته معامله گران در شرایطی بازار را شروع کردند که سخنان دکتر احمدی نژاد در شامگاه روز شنبه در مورد طرح تحول اقتصادی نکته‌ای جدید را درباره قیمت‌ها و زمان اجرای این طرح به همراه نداشت. تنها تاکید بر پرداخت ۸۱ هزار تومان برای دو ماه، شگفتی معامله گران را برانگیخته است چرا که بازگرداندن این رقم از محل حذف یارانه‌ها نیاز به رشد شدید قیمت‌ها خواهد داشت. در همین حال اشاره ریاست‌جمهوری به سرمایه‌گذاری در بورس نیز البته نکته مطلوبی برای معامله‌گران است.

در بازار دیروز انتظار برای بازگشایی بازارهای جهانی مورد توجه معامله‌گران بود. انتظار می‌رود بازگشایی بازارهای جهانی توام با نوسان‌هایی در زمینه نرخ فلزات باشد. از سویی در صحنه اقتصاد کشور اعلام عرضه ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت پارس جنوبی از پانزدهم آبان ماه فشاری را برای بازار سرمایه به همراه خواهد آورد. این موضوع، سنگین‌ترین انتشار یک باره اوراق مشارکت در سال‌های اخیر به شمار می‌رود. در بازار دیروز همچنین به‌رغم انتشار شایعات متعدد در مورد عرضه‌های اولیه، خبرهای مربوط به این بخش تکذیب شد. عدم انتشار پیام عرضه اولیه که حداقل ۲۴ ساعت قبل از عرضه باید انجام شود نیز خود دلیل دیگری برای عدم عرضه اولیه سهام است. در همین حال وضعیت پیچیده سهام پست بانک نیز شانس این عرضه را کاهش داده است. در بازار دیروز معامله‌گران در گروه خودرویی در کنار قطعی شدن معامله بلوک ۱۸درصدی ایران‌خودرو و عرضه صف خرید آن شاهد افت قیمت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو بودند. در گروه خودرویی همچنین اکثر نمادها با کاهش قیمت همراه شدند. در گروه بانکی همچنان معاملات ضعیفی در جریان بود. در این گروه صندوق بازنشستگی نفت نیز دیروز با انتشار آگهی، فروش ۰۸/۱ درصد سهام بانک پاسارگاد خود را اعلام کرد. به نظر می‌رسد این تصمیم بی‌ارتباط با عرضه بلوک مدیریتی حفاری شمال در ماه آینده نباشد. در گروه تصفیه نفت گزارش‌های منتشره از پیشرفت پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه اصفهان با ظرفیت تولید روزانه ۳ میلیون لیتر بنزین به ۵/۶۷ درصد خبر می‌دهد.

مجری پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه اصفهان با اعلام این خبر گفت: پیش‌بینی می‌شود واحدهای ایزومریزاسیون، تصفیه هیدروژنی نفتا و تبدیل کاتالیستی با احیای مداوم (CCR) با هدف افزایش روزانه سه میلیون لیتری ظرفیت تولید بنزین سوپر پالایشگاه، نیمه دوم سال آینده به بهره‌برداری برسد. در گروه شیمیایی دیروز شایعاتی از تولید آزمایشی طرح توسعه شرکت بین‌المللی پارس در زمینه تولید پودر لباسشویی منتشر شد. در صورت تایید این خبر، تلاش‌ها برای کسب سهم بازار میان شرکت‌های شوینده افزایش خواهد یافت. در گروه پتروشیمی معامله‌گران در آستانه عرضه بلوک مدیریتی پتروشیمی شیراز شاهد تغییر مدیرعامل این شرکت هستند. مدیرعامل پتروشیمی شیراز راهی پتروشیمی بندر امام (ره) شد. در همین حال انتشار برخی خبرها در مورد رشد بهای جهانی متانول سبب توجه معامله‌گران به این بخش شده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن شاخص ۲۳ واحد افت کرد. ارزش معاملات نیز به ۸/۲۳ میلیارد تومان با حذف ارزش قطعی شدن بلوک ایران خودرو رسید. از ۱۹۷ نمادی که دیروز روی تابلو رفتند ۱۳۶ نماد با کاهش قیمت و ۵۲ نماد با رشد ارزش معامله شدند.