گروه بورس - هدیه لطفی: شرکت عمران و توسعه شاهد به عنوان ششمین شرکت در بازار اول فرابورس به قیمت هر سهم ۲۹۰۰ ریال عرضه شد. نماد معاملاتی «ثعمرا» ساعت ۱۰ و ۱۵ دقیقه صبح روز گذشته بازگشایی و اولین درخواست خرید برای سهام این شرکت در قیمت ۱۲۱ تومان وارد سیستم معاملاتی شد.

پس از ۲۵ دقیقه رقابت، هر سهم آن تا ۲۵۶ تومان رشد قیمت را تجربه کرد و در نهایت پس از گذشت ۳۷ دقیقه، فروشنده در نرخ ۲۹۰۰ ریال، سهام را عرضه کرد و معامله صورت گرفت.

در این عرضه ۶۰ میلیون سهم عمران و توسعه شاهد به فروش رفت و ارزش بازار آن معادل رقم ۱۷۴ میلیارد تومان اعلام شد که به این ترتیب این شرکت به عنوان دومین شرکت بزرگ فرابورس شناخته شد.

یادآور می‌شود شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با ارزش بازار ۲۱۵ میلیارد تومان به عنوان باارزش‌ترین شرکت فرابورس است. از سوی دیگر ارزش بازار فرابورس با عرضه سهام روز گذشته به رقم ۷۴۲ میلیارد تومان رسید.

همچنین در عرضه دیروز هر ایستگاه معاملاتی دارای ظرفیت خرید ۱۲۵ هزار سهم «ثعمرا» بود که سرانجام ۱۰ درصد از سهام این شرکت به قیمت ۲۹۰ تومان معامله شد. همچنین خبرهای اولیه حکایت از آن دارد که شرکت سرمایه‌گذاری سپه، مهر اقتصاد و زیرمجموعه‌های شاهد خریدار اصلی سهام عمران و توسعه شاهد هستند.

در همین رابطه مدیرعامل فرابورس عرضه سهام عمران و توسعه شاهد را ارزنده دانست و افزود: با توجه به شرایط کنونی بازار فرابورس، عرضه سهام یادشده مناسب بوده و این سهم از قابلیت رشد بسیار بالایی برخوردار است.

مصطفی امیدقائمی در حاشیه عرضه دیروز به طرح هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به ابهامات موجود در طرح هدفمند کردن یارانه، حجم کل معاملات بازار کاهش یافته است. وی در ادامه افزود: در صورت نهایی شدن طرح مزبور، سودآوری شرکت‌ها در آینده‌ای نزدیک نمایان می‌شود و بازار به سمت رشد حرکت خواهد کرد.

امیدقائمی تصریح کرد: با توجه به P/E پایین بازار نسبت به بازارهای جهانی، ساختارهای مالی صندوق بازنشستگی و سهام عدالت، آینده‌ای روشن در انتظار فرابورس است؛ به طوری که این بازار محور اقتصادی کشور خواهد شد.

جایزه «پاسارگاد»

مدیرعامل فرابورس در ادامه به ورود بانک پاسارگاد به بازار خبر داد و افزود: پذیره‌نویسی سهام این بانک هفته آینده صورت می‌گیرد و بعد از انجام افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی، ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم آن با قیمت ۲۰۴ تومان عرضه خواهد شد.

وی در ادامه گفت: بانک پاسارگاد در نظر دارد به عنوان جایزه به سهامداران قبلی خود، به ازای هر سهم، یک سهم جایزه دهد.

پیش‌بینی سود ۵۵۳ ریالی هر سهم «ثعمرا»

از سوی دیگر شرکت عمران و توسعه شاهد پیش‌بینی سود هر سهم خود را برای سال‌مالی منتهی به پایان اسفندماه ۸۹ با سرمایه ۶۰۰ میلیارد ریالی خود، به طور خالص مبلغ ۵۵۳ ریال اعلام کرده است. به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، «ثعمرا» در دوره ۶ ماهه نخست سال‌جاری توانست ۸ ریال از پیش‌بینی درآمد سالانه خود را پوشش دهد. یادآور می‌شود، شرکت سود سال ۸۸ خود را مبلغ ۱۹۲ ریال محقق کرده بود.

تعادل در بازار

از سوی دیگر بازار فرابورس روز گذشته را در شرایط متعادلی سپری کرد و به جز شرکت کویرتایر، مابقی شرکت‌ها با رشد قیمت به کار خود پایان دادند. در بازار دیروز صف فروشی معادل ۵۰ هزار سهمی برای سهام «پکویر» تشکیل شد و در نتیجه هر سهم این شرکت

۳۶ /۲ درصد افت قیمت را تجربه کرد و به نرخ دو هزار و ۱۱۲ ریال رسید. در مقابل، سهام شرکت‌های مرجان‌کار، بیمه دی، لیزینگ ایرانیان، تجارت الکترونیک پارسیان و عمران و توسعه شاهد هر کدام به ترتیب ۸۳/۴ درصد، ۸/۱ درصد، ۱۶/۱ درصد، ۹۲ صدم درصد و ۱۹۰ درصد رشد را تجربه کردند.

همچنین با توجه به ورود شرکت عمران و توسعه شاهد به فرابورس، حجم و ارزش کل معاملات روز گذشته بازار نسبت به روز ماقبل به ترتیب ۷۵/۹۲ درصد و ۱۵/۹۲ درصد افزایش یافت و در مجموع ۶۱ میلیون و ۹۳۵ هزار سهم به ارزش ۱۸۱ میلیارد و ۱۷۸ میلیون ریال دادوستد شد که ۱۷۲ میلیارد ریال از این رقم به ارزش معاملات «ثعمرا» تعلق داشت و پس از آن بیشترین ارزش معاملات مربوط به دادوستد تجارت الکترونیک پارسیان بود.

در این روز بیش از ۳۸۰ هزار سهم «رپارس» در میان سهامداران معامله شد و ارزش ناشی از این معاملات به رقم سه میلیارد و ۹۶۲ میلیون ریال رسید.

همچنین ارزش معاملات بیمه دی در بازار OTC روز گذشته معادل رقم دو میلیارد و ۲۷۰ میلیون ریال بود.