گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته در حمایتی آشکار از سوی دولت،شاهد دستور رییس‌جمهوری برای قطعی شدن معامله بلوک ۱۸درصدی ایران خودرو بود. در بازار دیروز معامله‌گران پس از انتشار دخالت رییس‌جمهوری در این معامله شاهد تشکیل صف خرید برای ایران‌خودرو بود. برخی از منتقدان پیش از این، معامله بلوک ایران خودرو در قیمت‌های پایین‌تر نسبت به سایپا را عاملی برای ابطال این معامله توصیف می‌کردند که با دستور احمدی‌نژاد این بلوک در اختیار خریداران قرار گرفت تا پس از تعیین تکلیف معامله سایپا، اینک روند خصوصی‌سازی شرکت ایران خودرو نیز به میانه راه برسد.

در بازار دیروز معامله‌گران در همین حال شاهد اعلام زمان حضور رییس‌جمهوری در صدا و سیما برای اعلام جزئیات طرح هدفمند کردن یارانه‌ها بودند. براساس اعلام اولیه، وی شنبه در شبکه اول سخنان مهمی را در مورد طرح هدفمند کردن بیان خواهد کرد. برخی از کارشناسان معتقدند بازار پس از خروج از شوک طرح تحول می‌تواند فرصتی را برای بهبود پدید آورد. این امر می‌تواند از سوی دولت نیز مورد حمایت قرار گیرد؛ چرا که رشد بازار سرمایه می‌تواند از تبعات تورم احتمالی طرح تحول به میزان قابل‌ملاحظه‌ای بکاهد. از این رو کارشناسان در انتظار اعلام جزئیات اجرای طرح تحول به عنوان یک نقطه مهم در تعیین روند آتی بازار هستند.

دیروز در گروه فلزی دو نماد فولاد مبارکه و فولاد خوزستان به تابلو بازگشتند. فولاد مبارکه و خوزستان به ترتیب ۵۰۶ و ۸۷۴ریال را به عنوان سود جدید هر سهم خود اعلام کردند که تحت تاثیر اجرای طرح تحول رشد قیمتی را تجربه نکردند. در همین حال در گروه فلزی نماد توسعه معادن روی نیز بازگشایی شد که این نماد البته رشد ۱/۴ درصدی را تجربه کرد. رشد قیمت فلز روی در بازار جهانی در کنار رشد دیگر فلزات موجب توجه معامله‌گران به گروه فلزی شده است. بهای مس در بازار جهانی فلزات لندن در حد ۸ هزار و ۵۰۰ دلار و روی در حد دو هزار و ۵۰۰ دلار معامله شده است.

در گروه تجهیزات دیروز سه صف فروش باقی مانده شامل شرکت‌های ماشین‌سازی اراک، آذرآب و صدرا جمع‌آوری شد. در این میان ماشین‌سازی اراک دیروز در پایان معاملات برای برگزاری مجمع فوق‌العاده انتخاب اعضا هیات‌مدیره متوقف شد. در این گروه مجلس در مصوبه‌ای نرخ خرید برق از نیروگاه‌های کوچک را تضمین کرده است. براساس این مصوبه، وزارت نیرو از سوی مجلس موظف شده است به منظور حمایت از گسترش استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی شامل انرژی‌‌های بادی، خورشیدی، زمین گرمایی، آبی کوچک تا ۱۰مگاوات دریایی و زیست توده (مشتمل بر ضایعات و زائدات کشاورزی، جنگلی، زباله‌ها و فاضلاب شهری، صنعتی، دامی، بیو گاز و بیومس) و با هدف تسهیل و تجمیع این امور از طریق سازمان ذیربط نسبت به عقد قرارداد بلندمدت خرید تضمینی از تولیدکنندگان غیردولتی برق از منابع تجدیدپذیر اقدام کند. بر اساس مصوبه مجلس، قیمت و شرایط خرید برق تولیدی از منابع تجدیدپذیر به پیشنهاد وزارت نیرو و تصویب هیات وزیران تعیین می‌شود.

در گروه مالی معامله‌گران در انتظار عرضه دو شرکت بیمه پارسیان و پست بانک هستند که هر دو شرکت مراحل اولیه عرضه خود را طی می‌کنند. در گروه سرمایه‌گذاری، بازار همچنان با شایعاتی در مورد میزان سود تقسیمی دو شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن و توکافولاد مواجه است. این دو شرکت به زودی مجمع خود را برگزار خواهند کرد.