سنا - مدیرعامل شرکت عمران و توسعه شاهد از پیش‌بینی سود ۵۵۳ ریالی این شرکت ساختمانی برای سال ۸۹ خبر داد. احمد نظری در آستانه عرضه اولیه سهام این شرکت در فرابورس، با اشاره به افزایش پیش‌بینی سود عمران و توسعه شاهد از ۴۲۹ ریال به ۵۵۳ ریال افزود: پیش‌بینی درآمد هر سهم این شرکت در آستانه ورود به بازار سرمایه با رشد ۱۲ درصدی مواجه شد و این تعدیل مثبت در حالی به جامعه سهامداری اعلام می‌شود که شرکت احتمالا تا پایان سال تعدیل مثبت دیگری خواهد داشت.

وی افزود: سرمایه این شرکت فعال در حوزه ساختمان ۶۰۰ میلیارد ریال است و شرکت در بیش از ۱۰ پروژه بزرگ و کلیدی و منطقه‌ای به عنوان پیمانکار یا مالک اصلی و مجری حضور فعال دارد.

پروژه‌های مهمان تازه‌وارد فرابورس

به گفته وی، پروژه برج البرز یکی از این پروژه‌ها است که تحت عنوان برج تجاری و اداری میرداماد در زمینی به مساحت ۵۵۸۳ مترمربع بوده و با پیگیری‌های شرکت و مصوبه کمیسیون ماده ۵ شهرداری، مجوز احداث برج ۲۸ طبقه در آن با کاربری اداری و تجاری اخذ شده است. افزون بر این، باید به پروژه چمستان نور اشاره کرد که این پروژه ۴۰۰ هکتاری نیز که ۲۰۰ هکتار آن شامل مجتمع توریستی و تفریحی است، در زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار تاسیس خواهد شد و سیاست توسعه عمران و شاهد در این محوطه، ساخت هتل‌های پنج ستاره، آپارتمان‌های اقامتی، اماکن ورزشی و تفریحی مدرن است و استراتژی شرکت این است که در این مجموعه ویلاهای اقامتی، هتل‌های ۵ ستاره و ... ساخته شود و ۲۰۰ هکتار باقی مانده هم برای طرح توسعه آتی حفظ شود.

وی از پروژه کن به عنوان یکی از طرح‌های توسعه در اختیار شرکت عمران و توسعه شاهد یاد کرد و گفت: ۴۱ درصد مالکیت این پروژه متعلق به شرکت عمران و توسعه شاهد و مابقی آن در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری شاهد است که برای اجرای آن، پروانه‌های ساخت اخذ شده و مساحت زمین آن ۸ هزار و ۸۴۲ مترمربع و تراکم مفید آن بالغ بر ۴۵ هزار مترمربع برآورد شده است. این در حالی است که پروژه ۵۸ هکتاری گلبهار شرکت که در ۴۵ کیلومتری مشهد مقدس واقع شده، قرار است درآینده به باغ شهر تبدیل شود که بخشی از مجوزهای آن نیز اخذ شده است، در این صورت ارزش افزوده بسیار بالایی عاید شرکت خواهد شد.

پروژه اندیشه هم یکی دیگر از پروژه‌های مهم شرکت است که به‌صورت مشارکتی در حال اجرا است و حاصل آن واحدهای تجاری به مساحت ۸۲۴ مترمربع است که امید می‌رود تا پایان سال جاری برای فروش آماده شود.

مدیرعامل «ثعمرا» از پاداد شهر اهواز به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های در دست اقدام شرکت یاد کرد و افزود: بخشی از املاک واقع در پاداد شهر اهواز متعلق به شرکت پاداد است که ۱۰۰درصد سهام این شرکت نیز متعلق به عمران و توسعه شاهد است و برای آن طرح‌های مختلفی در نظر گرفته شده است که از جمله آن می‌توان به پروژه ۱۰ طبقه مسکونی، اداری و تجاری و انبار غلات بندر امام و سایر اراضی همراه با کاربری مسکونی، تجاری یا ورزشی اشاره کرد. افزون بر این، عمران و توسعه شرکتی تحت عنوان شاهدان سبز در اختیار دارد که متولی نگهداری و بهینه سازی اراضی کشاورزی به صورت تخصصی است و ۷۰۰ هکتار زمین‌های کشاورزی را در اقصی نقاط کشور در اختیار دارد که مهم‌ترین آن شامل ۲۸۰ هکتار باغ پسته واقع در مروست یزد است.

مدیرعامل این شرکت فرابورسی خاطرنشان کرد: پروژه جلفا نیز دیگر پروژه در اختیار عمران و توسعه شاهد است که در زمینی به وسعت ۲۰۰ هکتار برنامه احداث مجتمع تفریحی و گردشگری در آن را دنبال می‌کنیم و مذاکرات برای تغییر کاربری این زمین در حال انجام است. از سویی دیگر، در پروژه وکیل آباد که ۶۵ درصد از سهام آن متعلق به عمران و توسعه شاهد است قرار است در زمینی به مساحت ۳۸ هزار مترمربع، مجتمع تجاری و اداری به وسعت ۲۵ هزار مترمربع ساخته شود.

مزیت‌های «ثعمرا»

نظری در پاسخ به این سوال که عمران و توسعه شاهد در شرایط کنونی چه مزیت بارز و مهمی دارد؟ پاسخ داد: عمران و توسعه شاهد پروژه‌های بسیار جذاب و نقد شونده‌ای دارد که با قیمت تمام شده مناسبی تهیه شده است و روش‌های مختلف جذب نقدینگی را طراحی می‌کند تا از طریق افزایش سرمایه، انتشار اوراق مشارکت و اخذ تسهیلات ارزان قیمت و راه‌اندازی صندوق زمین و ساختمان مشکلات نقدینگی خود را حل کند و قدرت مانور آن در صنعت ساختمان و شناخته شدن این شرکت در این صنعت مهم‌ترین مزیت شرکت است، ضمن این که شرکت سهامدار عمده‌ای چون شاهد دارد که در سایه حمایت‌های این سهامدار همواره توانسته چشم‌انداز مثبتی را برای خود ترسیم کند.

مدیرعامل این شرکت در آستانه ورود به فرابورس در مورد تاثیر طرح آزاد سازی یارانه‌ها بر سودآوری این شرکت نیز گفت: حوزه فعالیت عمران و توسعه شاهد به گونه‌ای است که از آزاد شدن نرخ حامل‌های انرژی و هدفمند شدن یارانه‌ها کمترین تاثیر را می‌پذیرد.

عضو هیات‌مدیره شرکت عمران و توسعه شاهد با اشاره به سیاست تقسیم سود ۹۵ درصدی این شرکت گفت: هیات‌مدیره شرکت برای مجمع عمومی عادی سالانه‌ای که در تیر ماه آتی برگزار می‌شود، سیاست تقسیم سود ۹۵ درصدی را اعلام نموده است.

پیش‌بینی سود ۳۳۳ میلیاردی

وی در مورد عملکرد ۶ ماهه شرکت گفت: «ثعمرا» در ۶ ماهه ۲۸ میلیارد و ۶۸۳ میلیون ریال سود خالص شناسایی کرد و با توجه به اعلام سود ۵۵۳ ریالی برای کل سال، پیش‌بینی صورت گرفته از تحقق سود ۳۳۳ میلیارد و ۳۷۶ میلیون ریالی تا پایان سال جاری حکایت دارد، زیرا بیشترین تحقق سود مربوط به پروژه‌هایی است که در سه ماهه سوم و چهارم سال به نتیجه می‌رسد یا

فروخته می‌شوند.

وی با تاکید بر این نکته که با توجه به این که دارایی‌های جاری شرکت بالغ بر ۶/۹۲ میلیارد تومان و بدهی‌های جاری شرکت بالغ‌بر ۸/۲۹ میلیارد تومان است، گفت: سرمایه در گردش شرکت مبلغ ۶۲.۸ میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته ۸۸ درصد افزایش نشان می‌دهد که از عمده دلایل بهبود این نسبت، افزایش سرمایه ۵۰ درصدی اخیر است. افزون بر این، با توجه به مجموع حقوق صاحبان سهام شرکت به مبلغ ۷۶۴ میلیارد و ۶۵۷ میلیون ریال و سرمایه جدید شرکت به مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال ارزش ویژه سهم مبلغ ۱۲۷۴ برآورد می‌شود.

NAV ۴۷۰ تومانی برای فرابورسی جدید

وی خالص ارزش دارایی‌های شرکت را بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: با توجه به تعداد سهام منتشره شرکت به میزان ۶۰۰ میلیون سهم، خالص ارزش دارایی‌ها (NAV ) هر سهم بالغ بر ۴۷۰۰ تا ۵۰۰۰ ریال برآورد شده است. همچنین با توجه به عملکرد ۶ ماهه به رغم رکود حاکم بر بازار مسکن به نظر می‌رسد، ۵۵۳ ریال سود به ازای هر سهم تا انتهای سال جاری برای «ثعمرا» محقق شود.

افزون بر این، شرکت پروژه‌های سنگین، متنوع و ارزشمندی را در برنامه و دستور کار خود قرار داده است که در صورت تحقق و پیشرفت مناسب پروژه‌ها، انتظارات از عایدات آتی سهم بسیار بالا خواهد بود.

گفتنی است؛ ۱۰ درصد از سهام شرکت عمران و توسعه شاهد فردا در فرابورس ایران عرضه خواهد شد.