فارس - در برابر ثبت ۶۵ هزار و ۹۴۵ شرکت داخلی در سال گذشته فقط ۱۳ شرکت به صورت سهامی عام تشکیل شده‌اند، از طرف دیگر ۵۰ شرکت خارجی در سال ۸۸ اقدام به ثبت کردند. سابقه جمع‌آوری و انتشار آمار شرکت‌های ثبت و منحل شده در حالی به سال ۱۳۱۰ برمی‌گردد که مدیریت کل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی در جدیدترین گزارش ارائه شده، تعداد شرکت‌های ثبت شده در سال ۸۸ را ۶۵ هزار و ۹۴۵ شرکت اعلام کرده که در مقایسه با سال ۸۷، تعداد شرکت‌های ثبت شده رشد ۷/۶ درصدی را نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، در میان این تعداد شرکت، سهم شرکت‌های سهامی عام ثبت شده در سال گذشته فقط ۱۳ شرکت بود تا مشخص شود به مانند حضور محدود ۳۳۸ شرکت سهامی عام در بورس، وضعیت شرکت‌های سهام عام در بازار اولیه هم به هیچ وجه رضایت بخش نیست و اکثر موسسان شرکت‌های تازه ترجیح می‌دهند سهامی عام نباشند.

طبق آمارهای موجود، قالب عمده شرکت‌های ثبت شده در سال ۸۸ سهامی خاص و با مسوولیت محدود بود. به طوری که از جمع ۶۵ هزار و ۹۴۵ شرکت ثبت شده در سال گذشته۳۰ هزار و ۳۷۴ شرکت به صورت سهامی خاص و ۳۰ هزار و ۵۷۳ شرکت هم با مسوولیت محدود به ثبت رسیده‌اند؛ یعنی ۹۲ درصد از شرکت‌های به ثبت رسیده سال ۸۸ به دو شکل سهامی خاص و با مسوولیت محدود بوده‌اند.

سهم شرکت‌های تعاونی و تضامنی هم ۴ هزار و ۸۴۲ و ۱۴۱ شرکت معادل ۳/۷ و دو صدم درصد بود.

سرمایه کل شرکت‌های به ثبت رسیده افزون بر دو هزار و ۷۰۹ میلیارد تومان برآورد شده که ۵۸ درصد از آن مربوط به شرکت‌های سهامی خاص، ۵/۲۲ درصد هم به شرکت‌های سهامی عام و ۱۸ درصد هم به شرکت‌های با مسوولیت محدود تعلق دارد.

دیگر جزئیات آمار شرکت‌های ثبت شده در سال گذشته نشان می‌دهد ۲۶ هزار و ۷۶۳ شرکت در تهران، ۲۹ هزار و ۵۳۹ شرکت در شهرهای بزرگ و دو هزار و ۵۶۹ شرکت در شهرهای کوچک به ثبت رسیده‌اند.

سهم سایر شهرها هم ۷ هزار و ۴۷ شرکت بود.

این در حالی است که از کل تعداد شرکت‌های ثبت شده در سال ۸۸ حدود ۴/۳۱ درصد مربوط به بخش ساختمان، ۳/۲۲ درصد به بخش مستغلات، اجاره و فعالیت‌های کسب و کار، ۷/۱۷ درصد به بخش عمده و خرده فروشی و تعمیر وسایل نقلیه موتوری، کالاهای شخصی و خانگی، ۲۵/۱۶ درصد به بخش صنعت ۲/۳ درصد به بخش کشاورزی، شکار، جنگلداری و ۳/۱۰ درصد هم به سایر فعالیت‌ها اختصاص داشت.

براساس این گزارش، در برابر ثبت بیش از ۶۵ هزار شرکت در انواع مختلف طی سال گذشته، دو هزار و ۸۶۸ شرکت هم به دلایل مختلف منحل شده‌اند که نسبت به سال ۸۷ با افزایش ۲/۴ درصدی روبه‌رو شده است.

عمده شرکت‌های منحل شده در تهران، اصفهان، کرج و قم بود که سرماه بیش از ۷/۵۱ میلیارد تومانی را شامل هستند. در عین حال آمارهای مربوط به وضعیت شرکت‌های خارجی ثبت شده هم حکایت از کاهش ۸/۳ درصدی دارد؛ زیرا در برابر ثبت ۵۲ شرکت در سال ۸۷، در سال گذشته ۵۰ شرکت خارجی اقدام به ثبت کرده‌اند.

این شرکت‌ها بیشتر از کشورهایی چون آلمان، انگلیس، ترکیه، چین، روسیه، مالزی، تایلند و ایتالیا بودند.