فاندامنتال (شاخص‌های مالی) - ۲۷ مهر ۸۹

احسان حاجی

شاخص: CBI Distributive Trades Realized

ملاحظات: شاخص CBI زمینه را برای دسترسی سرمایه‌گذاران به چگونگی میزان خرده‌فروشی‌ها فراهم می‌کند و این آمار با توجه به نظر کارشناسان ورزیده و در مقایسه با سال گذشته فراهم می‌شود. اگر این آمار مثبت باشد نشان‌دهنده افزایش میزان خرده‌فروشی‌ها نسبت به قبل خواهد بود. افزایش این شاخص نیز تاثیر مثبتی بر روی ارز رایج می‌گذارد، زیرا افزایش میزان خرده‌فروشی‌ها نشان‌دهنده افزایش هزینه مصرف‌کنندگان می‌باشد.

شاخص: Claimant Count Change

تعریف: تغییرات در تعداد افرادی که ادعا می‌کنند بیکار هستند روی این شاخص تاثیرگذار می‌باشد.

تاثیر روی ارز: مقدار واقعی > پیش‌بینی شده = به نفع ارز مربوط می‌باشد

زمان انتشار: ۱۶ روز بعد از پایان هر ماه

ملاحظات: یکی از ابتدایی ترین آماری است که برای تعیین تعداد بیکاران در جامعه استفاده می‌شود و یک ماه زودتر از شاخص نرخ بیکاری اعلام می‌شود.

چرا سرمایه‌گذاران به آن توجه می‌کنند؟: اگرچه این شاخص بسیار دیر منتشر می‌شود، اما تعداد بیکاران در جامعه یکی از مشخصه‌های سلامت اقتصادی می‌باشد و همچنین با هزینه مصرف‌کنندگان در ارتباط می‌باشد.

شاخص: Construction PMI

ملاحظات: مراکز ( CIPS) و ( PMI ) مسوول اندازه‌گیری و بررسی فعالیت‌ها در بخش صنعتی می‌باشند،آنها این کار را با بررسی حدود ۵۰ اندیکاتور انجام می‌دهند. افزایش روند تاثیر مثبتی روی ارز رایج می‌گذارد. برای بررسی این شاخص موسسه مدیریت منابع از میزان بیکاری در جامعه و میزان تولید و سفارشات جدید و موجودی کالاها در انبار استفاده می‌نماید. سرمایه‌گذاران به این گزارش بسیار اهمیت می‌دهند زیرابا استفاده از این آمارها می‌توانند فعالیت کارخانه‌ها را بهتر ارزیابی کنند.

www.irfx.ir*