بازگشت به 18000

گروه بورس - علیرضا باغانی: بورس تهران یک روز پس از تجربه رشد ۶۹ واحدی شاخص در نخستین روز معاملاتی هفته، شاهد جوی آرام توام با نوسان مثبت نمادهای معاملاتی بود. این جو آرام موجب شد تا شاخص بورس در پایان معاملات با رشد ۱۳۸ واحدی مواجه شود و از مرز ۱۸ هزار واحد نیز عبور کند تا بار دیگر دماسنج اقتصاد ایران با در پیش گرفتن روند صعودی، اطمینان سرمایه‌گذاران برای دادوستد سهم در بورس تهران را به خود جلب کند.

اما همچنان بازارهای رقیب بورس از جمله طلا و ارز و سکه با متقاضیان زیادی روبه‌رو است و در حالی که بازارهای جهانی روز تعطیل خود را دیروز سپری می‌کردند، بازار تهران تحرکات متقاضیان خرید ارز و سکه را دنبال می‌کرد. از سویی دیگر محدودیت وضع‌شده از سوی دولت مبنی‌بر فروش تنها دو هزار دلار به اشخاص، بازار سیاهی در این زمینه به وجود آورده و برخی از اشخاص حقیقی با استفاده از سهمیه خود برای خرید اقدام و ارز دریافتی را در بازار آزاد می‌فروشند.

با این حال، تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه به روزهای آینده بازار سرمایه خوش‌بین هستند و پیش‌بینی می‌شود در سایه حمایت یکپارچه حقیقی‌ها از بازار، بار دیگر بورس تهران ورود نقدینگی جدید را تجربه کند، هرچند باز هم متغیرهای بیرونی بازار از جمله خبر اعلام واریز یارانه نقدی و آزاد شدن نرخ حامل‌های انرژی می‌تواند در روند بازار سرمایه تغییراتی را به وجود بیاورد.

روز گذشته ارزش معاملات بازار نسبت به روز شنبه به دلیل انجام معامله بلوکی ایران ترانسفو، با افزایش دو برابری به ۶۰۱ میلیارد ریال رسید و گروه تجهیزات به‌ویژه صدرا پرمعامله‌ترین گروه بازار بود.

در این گروه، صدرا با جمع‌آوری ۵/۱۲ میلیون سهم مواجه شد و پس از تجربه صف فروش حدودا یک ماهه در نرخ ۲۲۹ تومان، متعادل شد.

پایان عرضه و فروش از سوی یک حقیقی و حمایت‌های سهامداران حقوقی صدرا، در کنار شایعات، دلیل اصلی جمع‌آوری صف فروش صدرا در بازار ارزیابی می‌شود.

در این میان مپنا با تجربه ۴ میلیون معامله در قیمت ۳۲۶ تومان نیز متعادل شد. آذرآب هم دیروز پس از دو میلیون معامله با ذوب صف فروش مواجه شد و در پایان معاملات متعادل بود و ماشین‌سازی اراک هم در پی معاملات ۵/۵ میلیون سهم، قیمت ۱۷۶ تومانی را شاهد بود.

در گروه واسطه‌گری مالی، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات به دنبال برخی خبرهای اولیه مبنی‌بر افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی از ۱۸۷ میلیارد تومان به ۳۷۸ میلیارد تومان مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفت و پس از ۴۴۵ هزار معامله با تقاضاهای خریدی هم مواجه بود که البته این تقاضاها ناپایدار بود.

در این گروه سرمایه‌گذاری اعتبار ایران با برخی از گمانه‌زنی‌های اولیه مبنی‌بر فروش دو قطعه زمین در پدیدار جردن و شهر قزوین مواجه است. این شرکت که در ۶ ماه ۱۵۰ ریال سود محقق کرده بود،‌دیروز حجم معاملاتی در سطح ۵/۳ میلیون سهم را پشت‌سر گذاشت.

در گروه فلزی دیروز رقابت بر سر بلوک ۶۷ درصدی گروه سدید ادامه یافت. برخی اخبار از رقابت سه گروه شامل مپنا، مهر اقتصاد و قرارگاه خاتم برای خرید بلوک مزبور حکایت دارد.

نمادهای مورد توجه این گروه از جمله فولاد مبارکه و مس دیروز به‌رغم تعطیلی بازارهای جهانی، متعادل شدند.

در این گروه آخرین اخبار در مورد هویت خریداران بلوک آهن و فولاد ارفع حاکی از آن است که ۴ درصد از بلوک ۴۹ درصدی ارفع به سرمایه‌گذاری ملی رسیده و سهم چادرملو نیز در این بلوک سه درصد است. از سویی دیگر، سرمایه‌گذاری امید، غدیر، مهرگان، فولاد سپاهان و خریدار بخش خصوصی در این بلوک هر یک ۵ درصد است. در همین حال، ۱۷ درصد از بلوک مزبور نیز به شرکت فولاد یاران متعلق به بخش خصوصی رسیده است.

در گروه بانکداری، خبر مهم دیروز، پذیرش پست بانک ایران در بورس تهران بود. با این وصف، این بانک دولتی که از لحاظ تراز مالی هنوز نتوانسته خود را به بانک‌های خصوصی دیگر برساند، به‌زودی مورد محک بازار قرار خواهد گرفت.

بانک پارسیان نیز دیروز ۸/۸ میلیون معامله داشت و حق‌تقدم آن هم مورد توجه بازار قرار گرفت. بانک سینا هم ۲/۴ میلیون معامله داشت.

در گروه ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی، بلوک ۰۷/۵ درصدی ایران ترانسفو از سوی سینا فرآیند نیرو به وکالت از صبا تامین عرضه و خریداری شد.

در گروه خودرویی هم سایپا با حجم معاملات ۳/۸ میلیون سهمی، صدرنشین گروه بود و بهمن هم ۴/۴ میلیون معامله را تجربه کرد.

در این شرایط پیش‌بینی می‌شود، تعادل به وجود آمده در بازار در صورت تثبیت در روز دوشنبه به صورت پایدار در بورس تهران حکمفرما شود.