تحلیل فاندامنتال - ۱۸ مهر ۸۹

احسان حاجی

شاخص (German Ifo Business Climate): شاخصی ترکیبی است در کشور آلمان و بر اساس نظرسنجی انجام‌شده از کارخانه‌داران، ساختمان سازان، عمده‌فروشان و خرده‌فروشان می‌باشد. تاثیر بر روی ارز: مقدار واقعی > پیش‌بینی شده = به نفع ارز مربوط می‌باشد.

زمان انتشار: ماهانه، در هفته چهارم ماه جاری اعلام می‌شود.

ملاحظات: از آنجایی که نظرسنجی روی نمونه بزرگی انجام می‌شود، قابل‌اطمینان است و به دلیل همبستگی قوی اقتصاد اروپا با اقتصاد آلمان، این شاخص تاثیر قابل‌توجهی روی یورو دارد.

چرا سرمایه‌گذاران به آن توجه می‌کنند؟: این اندیکاتور نشانگر وضعیت اقتصادی است، زیرا بنگاه‌های اقتصادی به سرعت نسبت به شرایط اقتصادی واکنش نشان می‌دهند و آگاهی از احساسات آنها راجع به وضعیت بازار کمک خوبی به انتخاب موارد سرمایه‌گذاری می‌کند.

شاخص: CB Consumer Confidence

تعریف: شاخص ترکیبی و بر اساس نظرسنجی انجام شده مبنی بر رضایت خانوارها از وضعیت اقتصادی می‌باشد.

تاثیر بر روی ارز: مقدار واقعی > پیش‌بینی شده = به نفع ارز مربوط می‌باشد.

زمان انتشار: ماهانه، در آخرین سه‌شنبه ماه جاری.

ملاحظات: در این نظرسنجی از ۵۰۰۰ خانوار سوالاتی راجع به وضعیت کار، مخارج و پیش‌بینی آنها نسبت به وضعیت آینده اقتصادی انجام می‌شود.

چرا سرمایه‌گذاران به آن توجه می‌کنند؟ هر چه اطمینان مصرف‌کنندگان از آینده بیشتر باشد، مخارج شان بیشتر است در نتیجه فعالیت اقتصادی بیشتر است. اطمینان به اقتصاد یکی از شاخص‌های کمکی برای ارزیابی میزان هزینه مصرف‌کننده که در ارتباط با فعالیت اقتصادی هست، می‌باشد.

www.irfx.ir