ایسنا - معاون نظارت برنامه‌های مالی سازمان بورس از نهایی شدن مقررات صندوق‌های سرمایه‌گذاری با تقسیم سود و ارسال این مقررات به هیات‌مدیره خبر داد. دکتر قاسم محسنی، از راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با تقسیم سود خبر داد و گفت: تدوین مقررات صندوق‌های سرمایه‌گذاری با تقسیم سود به اتمام رسیده است و این مقررات هفته آینده برای تصویب به هیات‌مدیره سازمان بورس جهت تصویب ارسال می‌شود. وی در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری با تقسیم سود توضیح داد: در گذشته امکان تقسیم سود در صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود نداشت، بنابراین صندوق‌هایی طراحی شده که امکان تقسیم سود داشته باشد در این صورت سرمایه‌گذاران می‌توانند تصمیم بگیرند چه بخشی از سود را به صورت نقدی دریافت کنند و چه بخشی را به صورت واحد سرمایه‌گذاری؟

وی ادامه داد: بنابراین مدیر صندوق می‌تواند از محل اوراق بهاداری که داخل صندوق قرار دارد، سود نقدی تقسیم کند یا اضافه ارزش را به صورت واحدهای سرمایه‌گذاری ارائه کند که زمان ارائه سود نقدی به صورت ماهیانه، سه ماهه و ۶ ماهه به طراحی اولیه صندوق بستگی دارد.

معاون سازمان بورس به مزیت‌های این صندوق اشاره کرد و افزود: بخشی از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند هستند که از محل سرمایه‌گذاری در صندوق، سود نقدی دریافت کنند که طراحی این صندوق‌ها می‌تواند نیاز افراد را برآورده کند.

وی با بیان اینکه صندوق‌های با تقسیم سود برای سرمایه‌‌گذاران جذاب‌تر است، اظهار کرد: در صندوق‌های با تقسیم سود، سرمایه‌گذاران با توجه به طراحی اولیه صندوق می‌توانند سود دریافت کرده یا واحد جدید صادرکنند. محسنی با بیان اینکه امیدنامه این صندوق‌ها طراحی شده است، ادامه داد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری که پیش از این راه‌اندازی شده‌اند در صورتی که بخواهند صندوق خود را به صندوق با تقسیم سود تبدیل کنند باید با برگزاری مجمع، اساسنامه خود را تغییر داده و به اساسنامه صندوق‌‌های با تقسیم سود تبدیل کنند. وی یادآور شد: ارزش اسمی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری با تقسیم سود ۱۰ هزار تومان است و صندوق‌های سرمایه‌گذاری کوچک و بزرگ برای تبدیل شدن به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با تقسیم سود باید یونیت‌های قبلی خود را باطل کنند.

به گفته معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، ایجاد صندوق‌های با تقسیم سود جزو برنامه‌های سازمان بورس بود و بعد از تصویب در هیات‌مدیره اجرایی می‌شود.