شروع دوباره!

گروه بورس - همایون دارابی: بازار داد و ستد سهم روز گذشته و پس از یک روز تعطیلی میان هفته کار خود را به صورت متعادل از سر گرفت. در بازار دیروز اکثر نمادهای عمده بازار متعادل بوده و کمتر نشانی از صف‌های خرید و فروش بود. در این فضا شاخص ۱۳/۱۳ واحد افت کرد که البته افت قابل‌ ملاحظه‌ای نیست. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که شرایط بازارهای جهانی همچنان مثبت بود و اکثر مواد خام همچنان با قیمت‌های بالایی معامله می‌شدند. در همین حال در صحنه اقتصاد داخلی نیز سه روز مداخله مستقیم دولت در بازار ارز سرانجام از تب و تاب این بازار کاسته و جو آرامی در این بخش حاکم شده است. در این شرایط شانس خروج نقدینگی از بازار سهام کاهش یافته و معامله‌گران با افت بازارهای موازی دوباره بر بازار سهام تمرکز خواهند کرد که در این شرایط دو تحول پیش رو؛ یعنی انتشار گزارش‌های شش ماهه شرکت‌ها و همچنین اجرای طرح تحول از اهمیت برخوردار است. تحولات بازار ارز همچنین تداوم کنترل اقتصاد کشور توسط دولت را به‌رغم دشواری‌های موجود به اثبات رساند که این مساله می‌تواند در افزایش اطمینان معامله گران به بازار موثر باشد.

رییس‌جمهوری نیز دیروز در جریان سفر به استان گلستان در این باره با تاکید بر اینکه دولت بر بازار مسلط است، خطاب به کسانی که می‌خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند، گفت: «اگر قیمت ارز پنجاه برابر هم افزایش یابد آنقدر ارز ذخیره داریم که سال‌ها می‌توان کشور را اداره کرد. من به شما اعلام می‌کنم امروز ذخایر ارزی و پولی ایران در طول تاریخ کشور بی‌نظیر است.»

در معاملات دیروز بازار سهام در گروه بانکی تحولات دو نماد اقتصاد نوین و سینا از اهمیت برخوردار بود. بانک سینا دیروز همزمان با توقف حق تقدم افزایش سرمایه شرکت با معاملات پر حجمی در نماد خود مواجه شد. امری که انتظار می‌رود در خلال هفته‌های آینده در مورد بانک‌های ملت و تجارت و پس از آن پارسیان تکرار شود. در همین حال در مورد بانک اقتصاد نوین همچنان اختلاف نظر میان معامله گران وجود دارد. روند صف خرید بانک اقتصاد نوین دیروز سبب شد تا توسعه صنایع بهشهر در بازگشت به تابلو باردیگر با صف خرید سنگین مواجه شود. در همین حال نمادهای سرمایه‌گذاری صنایع بهشهر و سرمایه‌گذاری ساختمان نیز با صف‌های خرید مواجه بودند. در بازار دیروز گروه خودرویی که تحت فشار افزایش بهای دلار عقب‌نشینی قیمتی را صورت داده بودند، با کاهش فشار‌ها در این بخش، بازگشت قیمتی را شاهد بودند. در این گروه همچنان نگاه‌ها به سوی گروه بهمن است جایی که دیروز با معامله ۷/۱۵ میلیون سهم ۱۰ درصد معاملات بازار را تشکیل داده بود. در گروه فلزی، ملی مس دیروز شاهد گشایش سه معدن جدید بود این سه معدن در مراسمی با حضور رییس هیات عامل ایمیدور گشایش یافت. در گروه تصفیه نفت دیروز خبرهای منتشره از پیشرفت ۶۶درصدی طرح بنزین‌سازی پالایشگاه اصفهان و آغاز بهره‌برداری از آن در سال ۹۰ خبر داد.

در گروه تجهیزات مدیرعامل جدید صدرا دیروز در مصاحبه‌ای به تشریح وضعیت این شرکت پرداخت که این امر به جمع آوری صف فروش صدرا و تعادل معاملات این نماد منجر شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ۱/۳۸ میلیارد تومان سهام معامله شد. از مجموع ۲۲۶ نمادی که دیروز معامله شدند، ۱۲۲ نماد با کاهش قیمت و ۹۴ نماد با رشد ارزش داد و ستد شدند.