گروه بورس - دبیر علمی دومین همایش حسابرسی داخلی ایران از انتشار استانداردهای حسابرسی داخلی و مدیریت ریسک برای نخستین بار در کشور از سوی انجمن حسابداران خبره ایران خبر داد. امیر پوریانسب در آستانه برپایی «دومین همایش حسابرسی داخلی» که ۲۰ و ۲۱ مهر ماه امسال در تهران برپا می‌شود، با اعلام این خبر افزود: این استانداردها در راستای حسابرسی داخلی و مدیریت ریسک در بنگاه‌ها و سازمان‌های بزرگ هستند.

وی گفت: امروزه سیستم سنتی حسابرسی بنگاه‌های اقتصادی پاسخگوی حسابرسی مدرن نیست انتشار استانداردهای حسابرسی داخلی گامی در جهت به روز کردن رشته حسابرسی داخلی به شمار می‌رود. پوریا نسب با اشاره به اینکه توسعه بنگاه‌های اقتصادی ملی و فرا ملی در دهه‌های پایانی هزاره سوم میلادی، سبب گسترش دامنه انواع ریسک در این بنگاه‌ها شده است، گفت: از طرفی این بنگاه‌ها در معرض خطر از دست دادن بازار و مشتریان خود به دلیل رقابتی تر شدن اقتصاد جهانی و از طرف دیگر در معرض خطر فروپاشی از درون به دلیل سوء‌مدیریت و سوء‌استفاده قرار دارند. وی تصریح کرد:‌ به همین دلیل و بیشتر به منظور حفظ حقوق ذی‌نفعان، بحث حاکمیت شرکتی (Corporate Governance) مورد توجه مراجع ذی‌ربط قانونی و حرفه‌ای واقع شده به تدریج به عنوان یک الزام برای شرکت‌های عمومی به اجرا گذاشته شد.

دبیر علمی دومین همایش حسابرسی داخلی ایران گفت: دولتی بودن اقتصاد ایران موجب جدی نگرفتن اصول حاکمیت شرکتی به ویژه رویکرد جدید به کار حسابرسی داخلی شده است.

عضو شورای‌عالی انجمن حسابداران خبره یادآور شد:‌ انجمن حسابداران خبره ایران بنا بر ماموریت اصلی خود که همانا اعتلای حرفه حسابداری در کشور است، طی سالهای اخیر تلاش کرده تا مباحث جدید در این زمینه را به صورت کاربردی مورد توجه قرار دهد. وی از برپایی دومین همایش حسابرسی داخلی در کنار اقدام این انجمن نسبت به انتشار استانداردهای بین‌المللی عمل حرفه‌ای حسابرسی داخلی و همچنین استانداردهای مدیریت ریسک به عنوان اقدامات انجمن حسابداران خبره ایران نام برد.

پوریا نسب اظهار کرد: در نگرش جدید مدیریت بر اساس الزامات حاکمیت شرکتی، مباحثی همچون حسابداری مدیریت، کنترل‌های داخلی و حسابرسی داخلی در بنگاه‌ها و موسسات با تحولاتی ژرف روبه‌رو شده است که برپایی همایش حسابرسی داخلی می‌تواند، گام موثری به منظور بحث و هم‌اندیشی متخصصان و صاحبنظران پیرامون مباحث نوین حسابرسی داخلی به شمار رود.

وی گفت: در این همایش سعی شده است به نیازهای اعضای هیات مدیره شرکت‌ها و سازمان‌ها که نقش اساسی در حاکمیت شرکتی بر عهده دارند، حسابرسان داخلی که فعالیت‌های شرکت‌ها و سازمان‌ها را با ایفای نقش‌های اطمینان بخشی و مشاوره‌ای ارزیابی می‌کنند، حسابرسان مستقل که از خدمات حسابرسی داخلی استفاده کرده و خدمات برون‌سپاری شده حسابرسی داخلی را عرضه می‌کنند، پاسخ داده شود. وی گفت:‌ حسابداران، مدیران مالی و دیگر کارشناسان و خبرگان حسابداری و امور مالی که مسوول کنترل‌های مالی و سامانه‌های حسابداری و گزارشگری مالی هستند و بالاخره مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها که متولی اصلی کنترل داخلی هستند و نیازمند بررسی و ارزیابی این کنترل‌ها توسط حسابرسان داخلی هستند به عنوان مخاطبان اصلی مباحث این همایش مورد توجه قرار دارند. به گفته دبیر علمی دومین همایش حسابرسی داخلی ایران در این همایش مباحثی چون پیشگیری تقلب و ریسک تقلب، نقش متقابل حسابرسی داخلی و حاکمیت شرکتی، نقش مشاوره‌ای حسابرسان داخلی و حسابرسی داخلی و مدیریت ریسک در فضای کسب و کار نوین و مباحث مرتبط دیگر ارائه می‌شود و علاوه بر آن دو کارگاه آموزشی تحت عناوین فرآیند حسابرسی داخلی و فنون حسابرسی داخلی در کشف تقلب برای علاقه‌مندان به این موضوعات طراحی شده است.

پوریا نسب در پایان ابراز امیدواری کرد این کوشش‌ها بتواند در فرآیند خصوصی‌سازی و کاربرد اقتصاد رقابتی در کشور، نقش ارزنده‌ای ایفا کند.