گروه بورس - نسترن فیروز: سهامداران بازار فرابورس در حالی اولین روز کاری هفته را آغاز کردند که برای نماد معاملاتی «رپارس» شاهد تشکیل صف خرید به تعداد 8 میلیون و 500 هزار سهم بودند.

در همین حال در معاملات دیروز تجارت الکترونیک پارسیان با ۹۹/۴ درصد و مرجان‌کار با ۶ صدم درصد رشد قیمت به کار خود پایان دادند.
از سوی دیگر دو نماد معاملاتی «پکویر» و «وایران» هر کدام به ترتیب با افت 25 صدم درصد و 26 صدم درصد روبه‌رو شدند.
همچنین نماد تجارت الکترونیک پارسیان با حجم معاملاتی ۲۱۴ هزار سهم و ارزش معاملاتی دو میلیارد و ۹۹ میلیون ریال به عنوان باارزش‌ترین نماد بازار شناخته شد.
این در حالی است که نماد معاملاتی «کمرجان» با ارزش معاملاتی 94 میلیون ریال توانست 30 هزار سهم از حجم معامله‌شده بازار به خود اختصاص دهد.
نماد معاملاتی «پکویر» با حجم معاملاتی ۷۰ هزار و ۴۶۱ سهم و ارزش معاملاتی ۱۴۰ میلیون ریال به قیمت یک هزار و ۹۹۵ ریال معامله شد. همچنین نماد لیزینگ ایرانیان با حجم معاملاتی ۴۴۵ هزار و ۲۴۸ سهم ارزش معادل ۸۴۶ میلیون ریال را کسب کرد.
در مجموع، حجم کل بازار OTC روز گذشته به 759 هزار و 490 سهم و ارزش کل معاملات به سه میلیارد و 179 میلیون ریال رسید.
صعود ۱۳۰ درصدی ارزش معاملات
همچنین در هفته قبل، ارزش بازار سهام فرابورس در حالی به رقم 195 میلیارد ریال رسید که نسبت به هفته پیش از آن رشد 130 درصدی را تجربه کرد.
هفته گذشته هزارو ۵۲ خریدار در بازار سهام، ۶/۳۱ میلیون سهم به ارزش ۹/۱۹۵ میلیارد ریال را در ۵ روز کاری خرید و فروش کردند و این در حالی است که به‌رغم کاهش ۱۵ درصدی تعداد خریداران، ارزش معاملات ۱۳۰ درصد و حجم معاملات ۳۰ درصد رشد را تجربه کرد.
در این بازار شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با بیشترین حجم معاملات رتبه نخست را کسب کرد. این شرکت با 608خریدار و در 5 هزارو 559 نوبت 23/66 درصد حجم معاملات را به خود اختصاص داد. بعد از آن لیزینگ ایرانیان، بیمه دی، مرجان کار و کویرتایر به ترتیب 36/17 درصد، 04/16 درصد، 20/0 درصد و 17/0 درصد در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار گرفتند.
همچنین با وجود اینکه عرضه‌ای در بازار سوم صورت نگرفت، ارزش معاملات این بازار از ابتدای سال تا کنون از۱۰ هزارو ۹۹ میلیارد ریال فراتر رفته است.
بررسی معاملات بازار اوراق مشارکت فرابورس حاکی از آن است که 555 برگه اوراق مشارکت ایران و شرق به ارزش 555 میلیون و 61 هزار ریال در این بازار خرید و فروش شد و ارزش کل معاملات این بازار از ابتدای سال به 420 میلیارد ریال نزدیک شد.