آغاز مثبت

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادو‌ستد سهام روز گذشته آغاز مثبتی را در شروع معاملات هفتگی رقم زد امری که البته در سایه تردیدهایی در مورد بازار ارز و همچنین طرح تحول صورت گرفت. معامله‌گران در شرایطی معاملات خود را شروع کردند که نگاه‌ها عموما به سوی مصاحبه مطبوعاتی شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت معطوف بود. مصاحبه حسینی، از سه دیدگاه برای معامله‌گران اهمیت داشت که وضعیت بازار ارز، اجرای طرح تحول و همچنین وضعیت اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده سرفصل‌های مهم این سه دیدگاه بود که وزیر اقتصاد در هیچ یک از این دیدگاه‌ها، تصویر روشن و واضحی برای بازار جهت تصمیم‌گیری روشن ترسیم نکرد.

در این میان شاید مهم‌ترین نکته برای معامله‌گران اعلام تهاتر بدهی دولت به بانک‌ها با مطالبات دولت از تسهیلات گیرندگان صندوق ذخیره ارزی بود که به گفته وزیر اقتصاد تسویه بدهی دولت با چهار بانک ملت، تجارت، صادرات و رفاه کارگران براساس مصوبه هیات وزیران مبنی بر تهاتر ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی دولت به بانک‌ها صادر شده و بخش عمده‌ای از آن از محل حساب ذخیره ارزی انجام خواهد شد. اما دیروز همزمان با بازار سهام، تب و تاب بازار ارز نیز ادامه داشت و اگر چه تلاش‌هایی برای آرام کردن بازار صورت گرفت، اما همچنان این بازار فعال به نظر می‌رسد. دیروز سید حمید پورمحمدی، قائم‌مقام بانک مرکزی با بیان اینکه «نمی‌توان رقم دقیقی از نرخ دلار را پیش‌بینی کرد؛ چرا که بازار، آزادی خود را دارد»، وعده داده است: جهش قیمت دلار مهار شده و در روزهای آینده به حدود ۱۰۵۰ تومان خواهد رسید.

در بازار دیروز همچنین تحولات قیمت‌های جهانی نیز با اهمیت از سوی معامله‌گران تلقی و دنبال شد. در این بین اگر چه آخرین معاملات فلزات در روز جمعه حکایت از رشد بهای مس به بالای ۸ هزار دلار داشت، اما در بازار محصولات کشاورزی هم قیمت به سرعت در حال افزایش است. در این بین رشد بهای دانه‌های روغنی در هفته‌های اخیر تاثیراتی را بر فروش شرکت‌های داخلی گذاشته است. بهای روغن به همراه شکر در روزهای اخیر در بازار داخل نیز افزایش یافته است که می‌تواند بر شرایط فروش شرکت‌های وابسته تاثیر بگذارد.

روز گذشته در گروه خودرویی معامله‌گران شاهد معامله سومین بلوک ۸/۴ درصدی سایپا بودند که این بلوک نیز از سوی تامین اجتماعی عرضه شد. گروه خودرویی دیروز البته به غیر از نماد گروه بهمن که اینک با واگذاری سهام سایپا دیگر شرکتی خودرویی به شمار نمی‌رود و تنها تولیدات محدودی در بخش وانت و سواری دارد، با صف فروش همراه بود. نگرانی از تاثیرات افزایش دلار و مشکلات موجود در مسیر واردات این شرکت‌ها سبب شده است بازار در انتظار تحولات آتی این گروه باقی بماند.

در گروه بانکی، بازار شاهد تشکیل صف‌های خرید در نمادهای بانک ملت و اقتصاد نوین بود.

در گروه سرمایه‌گذاری، نماد سرمایه‌گذاری ملت دیروز بازگشایی شد که نسبت به قیمت زمان توقف جهشی نزدیک به ۸۰ درصد را تجربه کرد.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص کل ۴۹/۱۱۹ واحد رشد کرد و به ۱۸ هزار و ۷۹۰ واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز به ۲۹۴ میلیارد تومان رسید که البته بخش عمده‌ای از آن به معامله ۵۰۰ میلیون سهم سایپا اختصاص داشت و با کسر این معامله عمده، ارزش کل معاملات به ۲/۵۲ میلیارد تومان بالغ شد. از ۲۴۳ نمادی نیز که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۲۸ نماد با کاهش قیمت و ۱۱۰ نماد با رشد ارزش معامله شدند.