گروه بورس- کارشناس مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس از پیشی گرفتن بازدهی 22 صندوق سرمایه‌گذاری بر بازدهی بازار خبر داد.

«ایمان مقدسیان» گفت: در هفته منتهی به ۳۱ شهریورماه امسال، بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بین منفی ۹۰/۲ تا مثبت ۰۴/۲ درصد در نوسان بود.
وی افزود: بازدهی متوسط بورس تهران در این هفته منفی 3 صدم درصد بود و 22 صندوق سرمایه‌گذاری توانستند بازدهی افزون بر بازدهی بازار کسب کنند.
وی اضافه کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، ماه منتهی به ۳۱ شهریورماه امسال، را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بیشترین بازده آنها به ۸۵/۱۲ درصد رسید. وی گفت: بازدهی متوسط بازار طی این مدت ۳۸/۹ درصد بود، ۲ صندوق سرمایه‌گذاری توانستند بازدهی بالاتر از بازدهی بازار به دست آورند.
«مقدسیان» در مورد بازدهی صندوق‌ها در ابعاد بزرگ گفت: در بین 4 صندوق سرمایه‌گذاری در سهام با اندازه بزرگ، صندوق سرمایه‌گذاری ممتاز در ماه پیش و صندوق سرمایه‌گذاری امین گلوبال در هفته پیش، بیشترین بازده‌ها را به دست آوردند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در دوره یکساله منتهی به پایان شهریورماه امسال، صندوق سرمایه‌گذاری آگاه با ۹۵ درصد بیشترین بازده را به خود اختصاص داده و پس از آن، صندوق‌های سرمایه‌گذاری پویا با ۹۰ و تجارت با ۷۴ درصد بیشترین بازده‌ها را در این دوره یکساله داشته‌اند.
کارشناس مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در مورد بازدهی از ابتدای تاسیس صندوق‌ها گفت: تا پایان شهریورماه امسال، بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، آگاه و سهم آشنا بود. این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب ،262 221 و 219 درصد بازدهی کسب کنند.
وی در خصوص ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا ۳۱ شهریورماه امسال، به بیشتر از ۶ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال رسید که حدود ۲ هزار و ۳۲۹ میلیارد ریال از این مقدار متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. وی تصریح کرد: بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است. پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مهر ایرانیان و ممتاز بیشترین ارزش را از آن خود کرده‌اند.
وی در مورد تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌ها گفت: سرمایه‌گذاران حقیقی نزدیک به 72 درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پارس، فیروزه، کارآفرین و نوین سامان بیشترین درصد تملک را به خود اختصاص داده‌اند.