بازگشت بازار - ۷ مهر ۸۹

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام پس از یک دوره افت از ابتدای هفته و اصلاح بخشی از قیمت‌ها، شاهد بازگشت قیمتی بود. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که تحولات اقتصادی به خصوص وضعیت بازار ارز در صدر توجه معامله‌گران قرار داشت. عدم مداخله بانک مرکزی در بازار ارز و توقف خرید و فروش انواع ارزهای خارجی و در کنار آن اعلام توقف پرداخت ارز به صاحبان حساب‌های ارزی که به شعب بانک‌ها مراجعه می‌کنند، سبب شده است تا شرایط بازار ارز مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد. در این شرایط عدم ارائه ارز از سوی بانک مرکزی و برخی از صرافان به‌عنوان تایید روند رشد بهای دلار از سوی بانک مرکزی تلقی شده و این ارزیابی به رشد بیشتر ارزش دلار در بازار کمک کرده است. از سویی با توجه به توقف فعالیت بازار سنتی طلا، مساله نرخ طلا نیز به یک موضوع جالب توجه تبدیل شده است. با توجه به رشد بهای ارز، بازار دیروز شاهد گرایش معامله‌گران به سوی نمادهای دارای صادرات قابل ملاحظه بود. برخی نمادها نظیر ملی مس و پتروشیمی خارک دیروز در شرایطی معامله شدند که با افزایش حداقل ۱۰درصدی ارز به صورت مستقیم نزدیک به همین رقم به فروش آنان در شش ماه دوم افزوده خواهد شد و این در شرایطی است که ارز در رقم‌های کنونی باقی بماند. از سویی تحولات بازار ارز حالتی دو لبه داشته و در مقابل، صنایع وابسته به واردات را با مشکل مواجه می‌سازد.

در این میان نگاه‌ها به سوی بانک مرکزی است تا مشخص شود تکلیف نرخ ارز چگونه خواهد شد. تحولات بازار ارز همچنین حساسیت اجرای طرح تحول اقتصادی را نیز افزایش می‌دهد؛ چرا که افزایش بهای ارز به معنای رشد بهای اکثر کالاهای مصرفی بوده و در مقابل با افزایش بهای حامل‌های انرژی شرایط می‌تواند به سوی تورم سنگین هدایت شود. روز گذشته سخنگوی کارگروه طرح تحول گفت: براساس آخرین تصمیمات کارگروه طرح تحول اقتصادی، یارانه‌های نقدی در مهرماه به حساب مردم واریز می‌شود و به زودی مرحله بعدی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌ها آغاز خواهد شد.

در بازار دیروز در گروه خودرویی اولین مرحله از انتقال سهام سایپا تامین اجتماعی به مجموعه سایپا آغاز شد و ۵۰۰ میلیون سهم سایپا در نرخ پایه معامله شد. با انجام این معامله عمده بخش عمده‌ای از ملاحظات در مورد مدیریت سایپا به پایان رسیده است.

دیروز همچنین آگهی مرحله دوم این نقل و انتقال نیز در بازار منتشر شد. از سویی در گروه خودرویی دیروز گروه بهمن بعد از تعدیل سود قابل ملاحظه از محل واگذاری سهام سایپا بازگشایی شد که با جهش قیمتی همراه شد. گروه بهمن که با واگذاری سهام سایپا و شرایط نه‌چندان دلچسب تولید خودروهای سواری در حال خروج از صنعت خودرویی است، با شایعاتی در مورد گرایش به سوی بخش‌های معدن، پتروشیمی و بانکداری مواجه است و دیروز با معاملات پر حجمی به میزان ۶۷ میلیون سهم مواجه شد که دامنه‌ای از صف فروش تا صف خرید را پس از جهش قیمتی تجربه کرد.

در گروه فلزی، نماد ملی مس به عنوان بزرگترین شرکت دارای صادرات بورس با صف خرید و معاملات پرحجم مواجه شد.

در مجموع بازار دیروز با توجه به معامله ۵۰۰ میلیون سهم سایپا، ارزش معاملات به ۳۱۴ میلیارد تومان رسید که ۲۴۲میلیارد آن مربوط به سایپا بود. از مجموع ۲۳۷ نمادی که روی تابلو رفتند، ۱۱۲نماد رشد قیمت را تجربه کردند.