گروه بورس - بازار معاملاتی قراردادهای آتی از سوم مردادماه با تنظیم قراردادهای آتی دو بانک خصوصی پارسیان و کارآفرین آغاز به کار کرده است.

نماد قراردادهای آتی این دو بانک در حال حاضر برای تحویل در پایان شهریور، پایان آبان و پایان دی‌ماه باز شده است. این در حالی است که نماد معاملاتی قرارداد اسفندماه این دو بانک، از مهرماه باز خواهد شد. از اوایل شهریور ماه نیز معاملات قرارداد آتی ۶ شرکت دیگر شامل غدیر، فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری چادرملو، معادن و فلزات، ملی مس و سایپا برای شهریور و آبان ماه آغاز شد.
ساعت انجام معاملات در بازار قرارداد آتی مانند معاملات بورس اوراق بهادار از 9 صبح تا 12 ظهر است. از سوی دیگر در پایان معاملات هر روز قیمت تسویه برای این قراردادها محاسبه می‌شود. نحوه تعیین قیمت تسویه از سه روش تبعیت می‌کند. در شکل اول اگر بیش از 20 درصد معاملات اوراق در نیم ساعت پایانی صورت گیرد، میانگین وزنی اوراق معامله‌شده در نیم ساعت پایانی مبنای محاسبه قرار می‌گیرد. اگر بیش از 20 درصد معاملات در یک ساعت پایانی انجام شده باشد، قیمت تسویه براساس میانگین وزنی قراردادهای معامله‌شده طی یک ساعت پایانی محاسبه می‌شود، در غیر این صورت میانگین وزنی کل معاملات روز مبنای محاسبه قیمت تسویه خواهد بود.
لازم به ذکر است که اگر هیچ معامله‌ای در خصوص قراردادهای آتی صورت نگیرد، میانگین خطی بهترین درخواست‌های خرید و فروش مبنای محاسبه قیمت تسویه خواهد بود.
«وکار» آبان در صدر عرضه
بازار معاملات آتی فعالیت خود را در نخستین روز هفته جاری با معامله ۱۵ قرارداد در چهار نماد آغاز کرد.
بر این اساس 15 معامله در قراردادهای آتی طی 9 بار در نمادهای «وپارس» آبان‌ماه، «وکار» دی‌ماه، «فولاد» آبان‌ماه و «فملی» آبان‌ماه صورت گرفت.
بنابراین گزارش در نماد «وپارس» آبان‌ماه ۷ قرارداد به ارزش ۲۰۶ میلیون ریال معامله شد.
قیمت تسویه این قرارداد با 33 ریال افزایش نسبت به روز قبل معادل 09/1 درصد افزایش مبلغ سه هزار و 50 ریال بود.
همچنین ۵ قرارداد در نماد «فملی» آبان‌ماه در دو نوبت معامله شد که ارزش آن معادل ۱۳۰ میلیون ریال بود.
قیمت تسویه این قرارداد نیز هشت هزار و 700 ریال بود که 221 ریال معادل 61/2 درصد نسبت به روز قبل افزایش داشت.
بنابر این گزارش در نماد «فولاد» آبان ماه نیز دو قرارداد در دو نوبت به ارزش ۴۳ میلیون ریال به معامله رسید، اما قیمت تسویه این قرارداد با ۹۲/۳ درصد کاهش معادل ۱۱۹ ریال کاهش نسبت به روز قبل دو هزار و ۹۱۵ ریال بود. قرارداد «فولاد» آبان‌ماه تنها معامله دیروز بود که با افت قیمت نسبت به روز قبل صورت گرفت.
در نماد «وکار» دی‌ماه نیز یک معامله در یک نوبت به ارزش 27 هزار میلیون ریال به نتیجه رسید.
قیمت تسویه این قرارداد نیز چهار هزار و ۵۰۰ ریال بود که با ۶۹ ریال افزایش نسبت به روز قبل همراه بود.
در پایان معاملات روز گذشته قرارداد «فملی» آبان‌ماه با 33 تقاضا پرطرفدارترین قرارداد بازار معاملات آتی بود. این شرکت یک مورد عرضه نیز داشت.
همچنین «وکار» دی‌ماه با ۲۵ تقاضا و «وپارس» دی‌ماه با ۱۸ تقاضا رتبه‌های دوم و سوم بیشترین تقاضا را به خود اختصاص دادند.
در همین حال «وغدیر» آبان‌ماه با 6 تقاضا، «ومعادن» آبان‌ماه با 5 تقاضا، «وپارس» آبان‌ماه با 4 تقاضا، «کچاد» آبان‌ماه با دو تقاضا و «فولاد» آبان‌ماه با یک تقاضا همراه بود.
این در حالی است که در این میان تنها «فولاد» آبان‌ماه، «فملی» آبان‌ماه و «وغدیر» آبان‌ماه به ترتیب چهار، یک و یک عرضه داشت.
در همین حال «وکار» آبان‌ماه نیز در حالی 40 عرضه داشت که هیچ تقاضایی برای آن وجود نداشت.