فارس - دبیرکار گروه بازار قرارداد آتی سهام از اتمام قرارداد آتی سهام ۸ شرکت تا پایان شهریورماه و آغاز دوره جدید قراردادها از امروز خبر داد. حامد تاج‌آبادی با اشاره به اینکه معاملات قرارداد آتی سهام از سوم مردادماه آغاز و در ۲۹ شهریور نخستین قراردادهای این ابزار به پایان رسید؛ اظهار کرد: چهارشنبه گذشته و در سومین روز عملیات تسویه و تحویل فیزیکی، ۳ قرارداد مربوط به سایپا و بانک‌های پارسیان و کارآفرین انجام و تسویه فیزیکی و نقدی این قراردادها هم با موفقیت به پایان رسید.

وی ادامه داد: به این ترتیب ۸ قرارداد آتی سهام شرکت‌های فولاد مبارکه، ملی مس، سرمایه‌گذاری غدیر، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، چادرملو، سایپا و دو بانک پارسیان و کارآفرین در سررسیدهای اعلامی پایان شهریور ماه به اتمام رسید.

به گفته وی به جز قراردادهای مربوط به دو شرکت چادرملو و سایپا که موقعیت بازی نداشتند، در ۶ قرارداد دیگر تسویه و تحویل انجام شد.

این مقام مسوول در ادامه به شروع قراردادهای جدید سهام ۸ شرکت یاد شده اشاره کرد و گفت: برای دو بانک پارسیان و کارآفرین از امروز قراردادهایی برای سررسید اسفندماه و برای شرکت‌های فولاد مبارکه، ملی مس، سرمایه‌گذاری غدیر، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، چادرملو و سایپا از روز دوشنبه ۵ مهر، معاملات آتی برای سررسیدهای دی‌ماه و اسفندماه سال‌جاری آغاز می‌شود.

تاج‌آبادی با بیان اینکه تاکنون ۲۹ کارگزار بورس مجوز فعالیت معاملات آتی سهام را از سازمان بورس دریافت کرده و از این تعداد ۱۵ کارگزار فعال هستند، خاطرنشان کرد: تاکنون شرکت‌های کارگزاری نهایت نگر، حافظ و سرمایه و دانش به ترتیب سه کارگزار برتر بودند. سپس شرکت‌های کارگزاری بورسیران، تامین سرمایه نوین، آگاه، مفید، آراد ایرانیان و توسعه سرمایه دنیا هر کدام با بیش از ۱۰ قرارداد، از دیگر کارگزاران فعال معاملات آتی سهام بودند.

وی در برابر این پرسش که با توجه به محدودیت معاملات آتی سهام که فقط در تالار حافظ متمرکز است، دسترسی شرکت‌های کارگزاری حاضر در شهرستان‌ها یا دفاتر کارگزاری از چه زمانی آغاز خواهد شد؟ پاسخ داد: طبق برنامه ریزی قبلی، مرحله اول معاملاتی آتی سهام قرار بود محدود به تالار حافظ باشد. حال و بعد از گذشت دو ماه از شروع به‌کار این ابزار جدید، اقدامات توسعه‌ای در حال اجرا است و در صورت همکاری شرکت خدمات فناوری بورس تهران، امکان فعال کردن دسترسی تالارها در مراکز استانی و دفاتر کارگزاری از سراسر کشور در کمتر از یک هفته عملیاتی خواهد شد.

تاج‌آبادی با بیان اینکه از شرکت‌هایی که مایل به راه‌اندازی معاملات آن‌لاین در قرارداد آتی سهام هستند، دعوت می‌شود تا اعلام آمادگی کنند، ادامه داد: یکی از موارد مطرح شده در سمینار سه‌شنبه گذشته، آشنایی با معاملات آتی سهام، درخواست شرکت‌های پردازشگر اطلاعات درخصوص دریافت اطلاعات روزانه این بازار از طریق ارتباط مستقیم با سامانه بود. این دسته شرکت‌ها می توانند طی تماس با کارگروه بازار قرارداد آتی شرکت بورس، نسبت به ارایه درخواست اقدام کنند تا ترتیب اثر داده شود.