گروه بورس- همایون دارابی: یک روز پس از افت یک‌درصدی شاخص کل بورس اوراق بهادار، معامله‌گران شاهد رشد بازار و ثبت ۸/۱۰۹واحد رشد شاخص بودند. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که فرارسیدن پایان تابستان، انتظار برای کاهش عرضه‌های سهام در بازار را پدید آورده بود.

در این شرایط و به‌رغم آنکه انتظار وجود داشت که از امروز (چهارشنبه) بازار با چرخش مواجه شود از میانه معاملات دیروز، بازار با حرکت قیمتی برخی از نمادهای عمده بازار رو به تعادل گذاشت که اوج این حرکت در دو گروه پر نوسان بازار یعنی گروه‌های خودرویی و تجهیزاتی به چشم خورد؛ جایی که معاملات کنترلی روز دوشنبه به تعادل نهادی این نمادها و در نهایت تشکیل صف خرید برای نمادهای شاخص این گروه منجر شد.

در بازار دیروز البته خبرهای مربوط به طرح تحول اقتصادی همچنان مد نظر کارشناسان بازار بود. اعلام تعویق اجرای این طرح در برخی از خبرگزاری‌ها و سپس تکذیب این مساله از سوی معاون پارلمانی ریاست‌جمهوری و اعلام واریز ۳۳۰۰میلیارد‌تومان به حساب سرپرستان خانوارها از ابتدای مهر ماه، موضوعاتی بودند که دیروز از سوی خبرگزاری‌ها منتشر و سبب ابهام معامله‌گران شد. در همین حال با تقویت احتمال اجرای طرح تحول، احتیاط در برخورد با سهام شرکت‌های انرژی بر نیز در بازار سهام افزایش یافته است.

در بازار دیروز خبرهای تاییدنشده در مورد تغییر مدیرعامل فولاد مبارکه در بازار منتشر شد که بر اساس شنیده‌ها سمیعی‌نژاد معاون معدنی وزارت صنایع و معادن به این شرکت خواهد رفت. دیروز خبر آزاد‌سازی قیمت سنگ‌آهن نیز برای بازار از اهمیت برخوردار بود هر چند که دلیل این آزاد‌سازی بحث هدفمند کردن یارانه‌ها و حذف یارانه سنگ‌آهن به شرکت‌های فولادی است، اما خبرهای اولیه حکایت از تلاش دولت برای تامین بخشی از هزینه بازنشستگان فولاد از محل درآمد شرکت‌های سنگ‌آهنی دارد. بر این اساس شرکت‌های سنگ‌آهنی در قبال فروش گران‌تر، حقوق دولتی بیشتری را پرداخت خواهند کرد که صرف پرداخت به صندوق بازنشستگان فولاد خواهد شد هر چند که در نهایت مشخص نیست که بار نهایی افزایش بهای سنگ‌آهن را چه گروهی خواهد پرداخت چرا که شرکت‌های فولادی بدون امکان افزایش بهای فروش خود که البته اینک مماس با قیمت جهانی و تحت کنترل دولتی است، نمی‌توانند این فشار را تحمل کنند.

در گروه مالی، بیمه دانا دیروز پس از برگزاری مجمع سالانه نه‌چندان دلچسب و بدون تقسیم سود به تابلو بازگشت که با افت مجدد قیمت همراه شد. در این گروه اعلام پذیرش بیمه پارسیان و تداوم رشد بدون عرضه سهام تجارت الکترونیک پارسیان که به‌رغم گذشت نزدیک به یک هفته از عرضه اولیه همچنان به رشد بدون تزلزل خود ادامه می‌دهد، سبب شد تا پارسیان هم با صف خرید همراه شود.

در گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز برخی از نمادهایی که در هفته گذشته افت قیمتی را شاهد بودند دیروز فرصت بازگشت را تجربه کردند. در گروه ساختمانی مدیرعامل تامین سرمایه امین از آمادگی انتشار ۲۰میلیارد تومان اوراق مشارکت شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان با نرخ ۱۷درصد در فرابورس خبر داد.