دنیای اقتصاد- بورس اوراق بهادار تهران شهریور‌ماه پرنوسانی را پشت سر می‌گذارد. از آنجایی که حدود دو ‌درصد از بازدهی ۴۸‌درصدی امسال بورس تهران در مدت دو روز ذوب شده، دیروز دوباره در شهریور ماه افت شاخص به میزان ۱۸۵ واحد رقم خورد. پیش از این شاخص در ۱۶شهریور ماه معادل ۱۸۹ واحد کاهش را تجربه کرده بود، اما پس از آن به روند رو به رشد خود ادامه داد. شاخص کل علاوه بر افت ۱۸۵ واحدی دیروز، در روز ماقبل به میزان ۱۷۰ واحد نیز افت داشت که در مجموع این دو روز شاخص کل بیش از ۳۵۴‌واحد افت کرده است. جنب پل حافظ

افت یک‌درصدی شاخص

گروه بورس- همایون دارابی: بازار سهام دیروز نیز شاهد تداوم افت شاخص بود به گونه‌ای که شاخص یک‌درصد معادل ۹/۱۸۴واحد عقب‌نشینی کرد.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که همچنان عرضه‌های سنگین و اصلاح قیمتی بیشتر نمادهای بازار ادامه داشت. بیشتر کارشناسان بازار در انتظار پایان فصل تابستان هستند تا در یابند آیا با پایان فصل، روند افت بازار متوقف خواهد شد یا خیر؟

در این میان اما از میزان عرضه‌های بازار در برخی نمادها کاهش یافت و نشانه‌هایی از تغییر شرایط در این گروه‌ها به چشم خورد؛ هر چند که در شرایط کنونی در دو گروه خودرویی و تجهیزاتی بیش از گروه‌های دیگر نگرانی معامله‌گران قابل مشاهده است. سه روز تلاش بی‌نتیجه در نماد صدرا برای جمع آوری عرضه‌های برخی از حقوقی‌ها سرانجام به افت این نماد در زیر قیمت تمام شده سهامداران جدید آن منجر شده است. در همین حال در گروه خودرویی نیز شرایط چندان تفاوتی ندارد. در این گروه نیز بازدهی فوق‌العاده سهام شرکت‌های این گروه در سال جاری و نگرانی از اجرای طرح تحول و تغییر قریب‌ا‌لوقوع قیمت بنزین سبب شده است در کنار بحث تحریم‌های خارجی، این گروه نیز با افت قیمت همراه شود هر چند که نشانه‌هایی از تعادل این گروه در بازار دیروز به چشم می‌خورد.

در گروه فلزی دیروز عرضه‌های مبارکه در بورس کالا با رشد اندک قیمت‌ها و تحت کنترل صورت گرفت. این امر هر چند که انتظار اولیه معامله‌گران را برآورده نکرد اما روند رو به رشد قیمت‌ها را ادامه داد.

در گروه ساختمانی، بین‌المللی توسعه ساختمان پس از دو روز عرضه دوباره با صف خرید همراه شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ۶۰میلیارد تومان سهام معامله شد که ۱۷درصد آن را معامله ۳/۴۴میلیون سهم بین‌المللی توسعه ساختمان تشکیل داد. از ۲۳۸ نمادی که دیروز روی تابلو رفتند ۱۷۰نماد با کاهش قیمت مواجه شده و تنها ۶۵ نماد رشد کردند.

مطالب بیشتر را در صفحه بورس (۹) بخوانید.