گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته در سایه افول اقبال دو گروه خودرویی و تجهیزات، شاهد بازگشت بازار به سوی گروه بانکی بود. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در تحولات اقتصادی شرایط مناسب بازارهای جهانی به ویژه در مورد بازار فلزات ادامه یافت. این امر در شرایطی بود که البته در مورد بهای بیلت فولادی و همچنین شرایط معامله فولاد در بورس کالا، ابهاماتی به وجود آمده است.

این امر سبب شده است تا بازار در انتظار تحولات آتی در بازار فلزات باقی بماند. دیروز البته خبرهای متناقض در مورد وضعیت معاملاتی فولاد سبب واکنش مدیرعامل فولاد مبارکه شد. رجایی دیروز در مصاحبه‌ای بازگشت به سیستم گذشته قیمت‌گذاری و فروش فولاد را بعید دانست. در همین حال در صحنه اقتصادی بحث یارانه‌ها و تکلیف نهایی قیمت‌ها موضوع نگران‌کننده بازار به شمار می‌رود.

با اعمال نرخ ۷۷۳ریالی برق و همچنین جهش بهای گاز در بخش مصارف خانگی و اعمال قیمت‌های مشابه در بحث صنعتی می‌توان آینده‌ای قابل تحقق را ترسیم کرد که در این شرایط برخی از صنایع بورس با مشکل جدی مواجه خواهند شد، هر چند که به دلیل محدودیت‌های خارجی در حال حاضر بازار داخل به نوعی برای شرکت‌های داخلی تضمین شده است که این امر می‌تواند زمینه‌ساز انتقال بخشی از رشد بهای تمام شده به مصرف‌کنندگان نهایی باشد.

در بازار دیروز معامله‌گران در گروه خودرویی با انتشار خبری در مورد توقف صادرات کیا‌موتورز به کشورمان مواجه بودند. پس از قطع همکاری شرکت‌های ژاپنی از جمله تویوتا و شرکت آلمانی بی‌ام‌دبلیو، قطع همکاری کیاموتورز برای شرکت سایپا می‌تواند از اهمیت برخوردار باشد به خصوص آنکه پر تیراژترین خودروی تولیدی کشور در حال حاضر محصول کیا است. در همین حال نگاه‌ها اینک به سوی دو شرکت رنو و پژو فرانسه است که در صورت بروز رفتار مشابه‌، بخش عمده‌ای از تولیدات ایران خودرو به دلیل وابستگی به واردات قطعه از فرانسه با مشکل مواجه خواهد شد.

در بازار دیروز معامله‌گران در گروه تجهیزاتی‌ها شاهد تداوم صف فروش سنگین صدرا بودند. این امر سبب شد تا از تب و تاب گروه تجهیزاتی‌ها کاسته شود.

در همین حال افت گروه‌های پیشرو بازار دیروز سبب شد تا با انتشار دو خبر اولیه در مورد تعدیل احتمالی بانک اقتصاد نوین در گزارش شش ماهه و بازگشت بخشی از ذخیره بانک صادرات ناشی از دریافت بخشی از مطالبات این بانک از شرکت‌های دولتی، این دو نماد با صف خرید همراه شوند. صفی که انگیزه مثبتی را به گروه بانکی داد تا نمادهای دیگر نیز با رشد قیمتی همراه شوند. در همین حال تغییر سهامداران بانک کارآفرین و خروج گروه سهامداری وابسته به دکتر عقیلی کرمانی مدیرعامل سابق بانک کارآفرین که در حال تاسیس بانک جدیدی هستند، معاملات پرحجمی را در نماد کارآفرین پدید آورد. دیروز کارآفرین بیش از ده‌میلیون سهم دادوستد را شاهد بود.

در همین حال در گروه بانکی نگاه‌ها دیروز به سوی عرضه اولیه تجارت الکترونیک پارسیان بود که این عرضه امروز در فرابورس انجام خواهد شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل با افول برخی گروه‌های پیشرو بود که در آن شاخص ۲۷/۹واحد رشد کرد. ارزش معاملات نیز بالغ بر ۸/۳۸میلیارد تومان بود که ۱۱درصد آن را معاملات بانک کارآفرین تشکیل داد. از ۲۵۸ نمادی که دیروز معامله شدند شمار شرکت‌های با ثبت عدد ۱۲۶نماد و یک عدد بیشتر از شرکت‌های منفی بود.