گروه بورس- معاون مطالعات اقتصادی و توسعه بازار شرکت بورس اوراق بهادار از برگزاری همایش سمینار آشنایی با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در قراردادهای آتی خبر داد. علی سنگینیان در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد با تاکید بر ضرورت آشنایی فعالان بازار سرمایه با قراردادهای آتی سهام گفت: این سمینار در قالب Road Show با هدف افزایش آشنایی بانک‌ها، بیمه‌ها، کارگزاران و دیگر فعالان اقتصادی با فیوچرز سهام در سی‌ام شهریور ماه جاری در هتل اسپیناس تهران برگزار می‌شود. وی گفت: در این سمینار رییس سازمان بورس، مدیرعامل شرکت بورس و مسوولان نهادهای خود انتظام بازار سرمایه سخنرانی خواهند کرد و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این بازار نوپا به فعالان اقتصادی معرفی خواهد شد. به گفته سنگینیان، فیوچرز سهام در حال حاضر با دو مشکل اساسی مواجه است، اول اینکه معاملات آن با محدودیت مواجه است و تنها از طریق ایستگاه‌های معاملاتی حاضر در تالار حافظ امکان معامله قراردادها وجود دارد. دوم اینکه هنوز این بازار برای همه فعالان اقتصادی شناخته شده نیست که نیاز به فرهنگ‌سازی و آموزش در این بازار احساس می‌شود تا جایی که پیش از برگزاری همایش مزبور، هم‌اکنون کارشناسان شرکت بورس با مراجعه به کارگزاران متقاضی به معامله‌گران و مشتریان اصلی کارگزاری‌ها، قراردادهای آتی، نحوه معاملات آنها و مزیت‌های این بازار جدید را آموزش می‌دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مشکل مدرک معامله‌گری کارگزاران قراردادهای آتی حل شد؟ گفت: طبق ضوابط سازمان بورس، معامله‌گران کارگزاری‌های فعال در بازار آتی باید مدرک معامله‌گری فیوچرز سهام داشته باشند، ولی در حال حاضر تعداد افرادی که این مدرک را دارند کم است که بر این اساس به دنبال دریافت مهلت در زمینه حل این مشکل و آموزش معامله‌گران کارگزاری‌ها هستیم.

معاون بورس یکی از دلایل عدم اقبال مناسب فعالان بازار سرمایه به فیوچرز سهام را رونق بازار نقدی دانست و گفت: در کنار همه مشکلات ذکر شده، بازار نقدی سهام هم دارای رونق بسیار زیادی است که در نهایت موجب سوق داده شدن توجهات به این بازار شده و اوراق آتی هم با رویکرد کمتری مواجه بوده است. وی تاکید کرد:‌با توجه به مزیت‌های بازار در اوراق آتی، در صورت فرهنگ‌سازی، این بازار آینده بسیار مناسبی را در پیش خواهد داشت.

این سمینار در حالی برگزار می‌شود که حدود دو ماه از راه‌اندازی بازار آتی سهام می‌گذرد.