آغاز هفته مناسب بورس

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته با ثبت ۱۰۳واحد رشد، شروع هفته مناسبی را رقم زد. در بازار دیروز معامله‌گران در شروع بازار با خبرهای مناسبی در مورد مسایل سیاسی در مورد آزادی یک جاسوس آمریکایی پس از یک کش‌و‌قوس سیاسی مواجه شدند که این امر نشانه‌ای از احتمال کاهش تنش‌های سیاسی و شروع مذاکرات مجدد ارزیابی می‌شود. در همین حال اگر چه بازارهای جهانی با تعطیلی مواجه بوده و معاملات آنها از روز دوشنبه از سر گرفته خواهد شد، اما انتظار عمومی در بازار، بازگشایی مثبت این بازارها است و معاملات روز جمعه این احتمال را افزایش داده است. در بازار دیروز اظهار نظر یک خبرگزاری در مورد احتمال بازگشت فولاد به سبد حمایتی دولت از اهمیت برخوردار است. به گزارش این خبرگزاری در پی افزایش غیرمنطقی قیمت محصولات فولادی در بازار، وزرای عضو کمیسیون ماده یک، کاهش تعرفه فولاد را در دستور کار خود قرار دادند، به طوری که احتمال بازگشت مجدد فولاد به سبد حمایتی دولت وجود دارد. این اظهارنظر از آن جهت اهمیت دارد که با بازگشت احتمالی فولاد به سبد حمایتی، نرخ‌گذاری و سهمیه‌بندی، جایگزین فروش‌های آزاد این شرکت‌ها در بورس کالا خواهد شد. امری که سود شرکت‌های فولادی را تحت تاثیر قرار داده و حتی می‌تواند آن را کاهش دهد. در حال حاضر با توجه به ایجاد محدودیت‌های بین‌المللی و کاهش واردات، بحث تنظیم بازار فولاد - به عنوان محصولی که پس از بنزین مهم‌ترین سهم را در واردات به کشور دارد- از اهمیت جدی برخوردار است. در همین حال با ایجاد مشکل در مورد واردات شمش فولادی، تداوم حیات شرکت‌های نوردی نیز با ابهاماتی مواجه است که این مساله فشار مضاعفی را به فولاد خوزستان به عنوان تنها تامین‌کننده شمش کشور وارد خواهد ساخت. در همین حال شایعاتی نیز در مورد افزایش حقوق دولتی معادن به عنوان زمینه‌ای برای افزایش درآمد دولت نیز وجود دارد که این بحث نیز بازار فولاد را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در بازار دیروز در گروه بانکی معاملات مناسبی در این گروه رقم خورد که اوج آن در دو نماد پارسیان و کارآفرین بود. بانک پارسیان تحت تاثیر ورود قریب‌الوقوع شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با صف خرید در نماد اصلی سهم و حق تقدم آن مواجه بود، هر چند که کوچکی شرکت تجارت الکترونیک پارسیان و تردیدهای بازار در مورد نرخ‌گذاری این سهام در فرابورس تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر شرکت اینک سه‌هزار‌میلیارد‌تومانی بانک پارسیان نخواهد داشت.

در همین حال در گروه بانکی‌ها، مدیرعامل بانک ملت در مصاحبه‌ای معوقات این بانک را ۲هزار‌میلیارد‌ تومان عنوان کرده است که به گفته وی این بانک به همین میزان دارای ذخیره است.

در گروه خودرویی دیروز بازار با صف خرید در بیشتر نمادهای این گروه مواجه بود. اعلام فروش زمین تاپ سرویس شرکت ایران خودرو دیزل در کنار اعلام دومین مرحله از نقل و انتقال سهام سایپا از گروه بهمن به مجموعه سایپا سبب شد تا بیشتر نمادها با صف خرید همراه شوند. براساس اعلام ناظر امروز ۰۳/۴درصد سهام سایپا از سوی شاسی‌ساز، از زیر مجموعه‌های گروه بهمن در نرخ پایه ۴هزار و ۸۴۶ریال عرضه خواهد شد. این دومین مرحله از انتقال نزدیک به ۱۸درصد سهام سایپا از گروه بهمن به مجموعه سایپا خواهد بود. در گروه خودرویی، قائم‌مقام مدیر عامل ایران‌خودرو از احداث کارخانه‌ای جدید در ونزوئلا با سرمایه‌گذاری معادل ۱۰۱‌میلیون‌دلار خبر داد و گفت: کارخانه جدید کار خود را از اس‌کی‌دی شروع و در مدت شش ماه با ایجاد خطوط بدنه و رنگ، به فول سی‌کی‌دی می‌رسد.

وی افزود: با راه‌اندازی کامل این کارخانه، امکان ساخت داخل قطعات تا ۳۰‌درصد فراهم می‌شود و این میزان در مدت یک سال به ۵۰‌درصد افزایش می‌یابد. این خبر در شرایطی اعلام می‌شود که کارخانه پیشین ایران خودرو در ونزوئلا - و البته در برخی دیگر از کشورها-از فعالیت قابل‌ملاحظه‌ای برخوردار نیست.

در گروه حمل و نقل مدیرعامل کشتیرانی در مصاحبه‌ای از عدم کاهش درآمدهای شرکت کشتیرانی خبر داده است به گفته داجمر اتحادیه اروپا یکسری محدودیت‌هایی به وجود آورده است، اما ما به دنبال جبران آن هستیم چرا که انتقال برخی از کالاها که از قدیم توسط کشتی‌های خارجی بوده است، به ناوگان ملی سپرده شده است.

در گروه تجهیزات شرکت آذرآب با صدور اطلاعیه‌ای به شفاف‌سازی شرایط شرکت پرداخت که این امر بیان‌کننده تغییری فوری در سود این شرکت نبود. روز گذشته بیشتر نمادهای تجهیزاتی به دلیل گزارش ضعیف صدرا و احتمال بازگشایی این نماد با افت قیمتی، معاملات ضعیفی را شاهد بودند. در مجموع بازار دیروز بازار مثبتی بود که در آن ۴۰میلیارد‌تومان سهام دادوستد شد که ۷۱/۹درصد آن را معاملات سایپا تشکیل داد.

از ۲۵۳نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۰۱نماد با افت قیمت و ۱۴۹ نماد با رشد ارزش دادوستد شدند.