سنا - ورود ابزارهای پوشش ریسک و صندوق‌های سرمایه‌گذاری موجب متنوع‌‌تر شدن و رشد همه جانبه بورس اوراق بهادار شده است. معاون مطالعات اقتصادی و توسعه بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران با بیان مطلب بالا گفت: بورس اوراق بهادار طی ماه‌های اخیر در همه حوزه‌ها گسترش یافته و تنها شاهد افزایش قیمت‌ها نبوده‌ایم.

علی سنگینیان ادامه داد: بر این اساس می‌توان گفت که بازار در همه حوزه‌ها توسعه یافته و بزرگ‌تر شده است.

وی با اشاره به اینکه ابزارهای متفاوت در بازار موجب متنوع‌تر شدن بازار سرمایه شده‌اند، ابراز داشت: ورود ابزارهای پوشش ریسک و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کنار رشد قیمت‌ها، افزایش حجم معاملات و فعالیت سهامداران را به همراه داشته است.

معاون مطالعات اقتصادی و توسعه بازار شرکت بورس با تاکید بر اینکه بازار به صورت تک بعدی رشد نداشته است، تصریح کرد: اما در این بین بحث قیمت برای فعالان بازار ملموس‌تر است.

سنگینیان در خصوص رشد روند شاخص گفت: به نظر من این افزایش در شاخص کل بورس نگران‌کننده نیست و دلیل آن را می‌توان در گزارش عملکردهای منتشر شده توسط شرکت‌های بورسی پیدا کرد.

وی با بیان اینکه برخی بی‌مورد به بحث حباب دامن می‌زنند، اظهار داشت: با انجام یک تحقیق علمی می‌توان به این نتیجه رسید که بازار با حباب مواجه نیست و شرایطی طبیعی را پشت سر می‌گذارد.

معاون مطالعات اقتصادی و توسعه بازار شرکت بورس خاطرنشان کرد: بورس اوراق بهادار با سال‌های گذشته تفاوت داشته و نباید از روی شرایط گذشته درباره امروز بازار قضاوت کرد.

خبرهایی از معاملات آتی سهام

از سوی دیگر دسترسی دفاتر و شعب کارگزاران به معاملات آتی، آغاز قراردادهای سایپا از هفته آینده و برگزاری همایشی در پایان شهریورماه سه خبری بود که معاون شرکت بورس درباره معاملات آتی سهام اعلام کرد.

سنگینیان در گفت‌و‌گو با فارس، در رابطه با آخرین وقایع پیش‌روی معاملات آتی سهام اظهار داشت: یکی از موانع توسعه این ابزار نوین مالی در بورس، عدم دسترسی دفاتر شرکت‌های کارگزاری به سیستم معاملات آتی سهام شرکت‌های مشمول بود که این مانع در شهریورماه برطرف می‌شود تا امکان حضور تعداد بیشتری از فعالان بازار سرمایه به آن فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه بعد از پذیرش ۶ شرکت جدید (ملی مس، سرمایه‌گذاری غدیر، سایپا، چادرملو، فولاد مبارکه و سرمایه‌گذاری توسعه معادن فلزات) در جلسه ۲۵ مرداد توسط هیات پذیرش اوراق بهادار، قراردادهای آتی ۵ شرکت شروع شده بود، ادامه داد: در اولین روز کاری هفته آینده قراردادهای معاملات آتی سهام سایپا نیز برای تحویل در شهریور و آبان آغاز می‌شود.

این مقام مسوول در ادامه به برگزاری همایشی در شهریور ماه اشاره کرد و گفت: با هدف معرفی و اعلام فرصت‌ها، ریسک‌ها، جذابیت‌ها و امکانات این ابزار نوین مالی همایشی در پایان شهریور ماه برای فعالان حرفه‌ای بازار برگزار خواهد شد که جزئیات آن متعاقبا اعلام می‌شود.

سنگینیان در خاتمه گفت: در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش تعداد شرکت‌های مشمول معاملات آتی نداریم، اما در صورت معرفی شرکت‌های جذاب از سوی فعالان، موارد پیشنهادی مورد بررسی قرار می‌گیرد.