گروه بورس - بازار معاملاتی قراردادهای آتی از سوم مردادماه با تنظیم قراردادهای آتی دو بانک خصوصی پارسیان و کارآفرین آغاز به کار کرده است.

نماد قراردادهای آتی این دو بانک در حال حاضر برای تحویل در پایان شهریور، پایان آبان و پایان دی‌ماه باز شده است. این در حالی است که نماد معاملاتی قرارداد اسفندماه این دو بانک، از مهرماه باز خواهد شد. از اوایل شهریور ماه نیز معاملات قرارداد آتی ۶ شرکت دیگر شامل غدیر، فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری چادرملو، معادن و فلزات، ملی مس و سایپا برای شهریور و آبان ماه آغاز شد. ساعت انجام معاملات در بازار قرارداد آتی مانند معاملات بورس اوراق بهادار از ۹ صبح تا ۱۲ ظهر است. از سوی دیگر در پایان معاملات هر روز قیمت تسویه برای این قراردادها محاسبه می‌شود. نحوه تعیین قیمت تسویه از سه روش تبعیت می‌کند. در شکل اول اگر بیش از ۲۰ درصد معاملات اوراق در نیم ساعت پایانی صورت گیرد، میانگین وزنی اوراق معامله‌شده در نیم ساعت پایانی مبنای محاسبه قرار می‌گیرد. اگر بیش از ۲۰ درصد معاملات در یک ساعت پایانی انجام شده باشد، قیمت تسویه براساس میانگین وزنی قراردادهای معامله‌شده طی یک ساعت پایانی محاسبه می‌شود، در غیر این صورت میانگین وزنی کل معاملات روز مبنای محاسبه قیمت تسویه خواهد بود. لازم به ذکر است که اگر هیچ معامله در خصوص قراردادهای آتی صورت نگیرد، میانگین خطی بهترین درخواست‌های خرید و فروش مبنای محاسبه قیمت تسویه خواهد بود.
بازار کم معامله
معاملات روز گذشته بورس آتی همچنان شاهد ادامه خرید و فروش قراردادهای «وکار» بود. دیروز یک قرارداد «وکار» آبان و یک قرارداد «وکار» شهریور معامله شد که در نتیجه افزایش قیمت ۱۶۳‌ریالی را برای قیمت تسویه «وکار» آبان و کاهش ۳۳ ریالی قیمت تسویه «وکار» شهریور را به همراه داشت. بر این اساس قیمت تسویه این دو نماد به ترتیب به ۴۲۶۳‌ریال و ۳۹۲۰‌ریال رسید. «وغدیر» شهریور ماه دیگر نماد معامله شده دیروز بورس آتی بود که سه قرارداد از این نماد از سوی فعالان بازار به ارزش ۶۴‌میلیارد و ۸۰۰میلیون ریال معامله شد که افزایش ۸۵‌ریالی را برای این نماد به همراه داشت. بر این اساس قیمت تسویه «غدیر» شهریور ماه با ۴۲/۲‌درصد افزایش به مبلغ ۳۶۰۰ریال رسید. این در حالی است که در پایان معاملات دیروز همچنان ۲۷ تقاضای خرید برای نمادهای «وکار» باقی ماند. از سوی دیگر با وجود ۱۵ تقاضای فروش و ۲۵ تقاضای خرید نماد «فملی» آبان ماه هیچ معامله‌ای در این نماد صورت نگرفت. در مجموع ارزش معاملات روز گذشته بورس آتی به ۱۱۳میلیون و ۸۹۰هزار ریال است.