گروه بورس- همایون دارابی: شاخص کل بورس دیروز در برابر سه روز عرضه‌های سنگین تسلیم شد و با ۱۹۰ واحد افت، کار خود را به پایان برد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که خبرهای نامشخص در مورد تعطیلی روزهای کاری آتی از جمله خبر تایید نشده اولیه در مورد تعطیلی امروز(چهارشنبه) سبب شد تا معامله‌گران با سردرگمی مواجه شوند. از این رو با توجه به تعطیلی چند روزه بر میزان عرضه‌های بازار افزوده شد.

در این شرایط رخداد برخی مسائل در حوزه سیاسی از جمله انتشار گزارش دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تذکر بیش از یکصد نماینده مجلس به ریاست محترم‌جمهور در مورد مسائل سیاست خارجی نیز بر بازار موثر بود. در همین حال رخداد برخی از مسائل در مورد نمادهای عمده ای نظیر ملی مس، فولادمبارکه و مخابرات نیز بر افت شاخص تاثیر مهمی گذاشت. انتظار می‌رود بازار با توجه به سطح مناسب نقدینگی موجود بتواند پس از تعطیلات احتمالی یا در صورت عدم تعطیلی جدید، در میانه هفته آینده باردیگر به تعادل باز گردد.

در بازار دیروز معامله‌گران با کاهش اندک قیمت‌ها در بازار جهانی نیز در ابتدای بازار مواجه بودند که این امر نمادهایی نظیر ملی مس را با افت قیمت مواجه کرد. در گروه فلزی اما تحولات جدی

حول و حوش نماد مبارکه بود، جایی که با مشکلات رخ داده برای عرضه محصولات این شرکت در بورس کالا، معامله‌گران شاهد تشکیل صف فروش بودند. در همین حال عرضه ۲درصدی دیروز مبارکه احتمالا برخلاف انتظار اولیه بازار توسط تامین اجتماعی خریداری شد تا بازار با شایعاتی در مورد فروش سهام توسط مهر اقتصاد نیز دست به گریبان باشد.

در همین حال معامله‌گران دیروز روز پرکاری را در معاملات عمده شاهد بودند. فروش ۲درصد سهام «و‌صندوق» توسط صندوق بازنشستگی به تامین اجتماعی، انتقال ۴درصد سهام سایپا به شاسی‌ساز از سوی گروه بهمن و انتقال ۵درصد سهام کشتیرانی از سرمایه‌گذاری صندوق به شرکت مادر و انتقال ۵درصد دیگر از سهام رنا از تامین اجتماعی به گروه سایپا دربرگیرنده خبرهای مهمی برای بازار است.

اگر چه به صورت سنتی شهریور ماه زمان شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تلاش‌های این گروه برای تغییرات در پرتفوی خود است، اما حرکت‌های دیروز بیش از این تحولات سنتی را گواهی می‌کند. چرا که با واگذاری رنا توسط «شستا» و خرید «وصندوق»، خروج این شرکت از صنعت خودرو مطرح شده است که این امر احتمالا واگذاری سایپا را نیز به همراه خواهد آورد. در همین حال بهمن نیز فرآیند خروج از صنعت خودرو را در حال اجرا دارد. تامین اجتماعی براساس برخی از خبرها دریافت‌کننده اصلی سهام بانک پاسارگاد مجموعه سایپا است.

در گروه سیمانی دیروز این گروه صدرنشینی بازار را بر عهده داشتند که بخشی از آن البته به دلیل فرارسیدن پایان سال مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و انتظار برای گزارش‌های شش ماهه مناسب است. براساس آمارهای منتشر شده در ۵ماه نخست امسال میزان تولید و فروش سیمان با رشد قابل‌ملاحظه ۵میلیون تنی به ۲۶میلیون تن رسیده است. صادرات مناسب و عدم اجرای طرح تحول در نیمه نخست امسال باعث شده است شرکت‌های سیمانی از جمله شرکت‌های مستقر در نیمه غربی کشور از وضعیت فوق‌العاده‌ای برخوردار شوند. کارشناسان در انتظار گزارش‌های خوبی از شرکت‌های سیمان کردستان، شاهرود، کرمان، دورود، غرب و بهبهان هستند.

در گروه مالی دیروز معامله‌گران در کنار انتشار گزارش پیش بینی سود بانک پارسیان شاهد جلسه معارفه شرکت تجارت الکترونیک پارسیان بودند که قرار است احتمالا روز دوشنبه هفته آینده در فرابورس عرضه شود تا قفل عرضه‌های اولیه در فرابورس نیز شکسته شود. در نماد مخابرات نامه رییس مجلس در مورد ضرورت برخورد با شرکت مخابرات به دلیل عدم اجرای مصوبه بیمه نمایندگان مخابرات روستاها تاثیر منفی بر این نماد گذاشت و این نماد عمده را با صف فروش مواجه کرد.