گروه بورس- نسترن فیروز: روز گذشته عرضه بلوک 100‌درصدی شرکت سهامی نکاچوب بدون خریدار ماند.

در همین حال در معاملات دیروز دو نماد کویرتایر و مرجان کار به ترتیب رشد ۱۱/۳‌درصدی و ۳۸/۲‌درصدی قیمت را تجربه کردند.
از سوی دیگر لیزینگ ایرانیان با 38‌صدم درصد و بیمه دی با 24/1‌درصد افت قیمت روز منفی را سپری کردند.
همچنین لیزینگ ایرانیان با حجم معاملاتی ۲‌میلیون سهم و ارزش معاملاتی ۳‌میلیارد و ۴۵۲‌میلیون ریال به عنوان باارزش‌ترین نماد بازار شناخته شد.
نماد معاملاتی «پکویر» با ارزش معاملاتی 30‌میلیون ریال توانست 13هزار سهم از حجم معامله شده بازار را از آن خود کند.
این در حالی است که مرجان کار با حجم معاملاتی ۱۰۵‌هزار و ۱۰۰ سهم به ارزش ۳۵۲‌میلیون ریال رسید.
از سوی دیگر بیمه دی با حجم معاملاتی 711هزار سهم و ارزش معاملاتی یک‌میلیارد و 984میلیون ریال به قیمت 2‌هزار و 793‌ریال معامله شد. همچنین بازار فرابورس روز گذشته در مجموع توانست 2‌میلیون و 719‌هزار و 226‌سهم از حجم بازار و 5‌میلیارد و 818‌میلیون ریال از ارزش بازار را کسب کند.
اعلام تعهدات وزارت نیرو در قبال نیروگاه‌های خصوصی
از سوی دیگر مجری طرح خصوصی‌سازی صنعت برق موارد تکمیلی تعهدات وزارت نیرو در قبال نیروگاه‌ها ی بخش خصوصی را اعلام کرد.
سید حسین عبدالخالق زاده گفت: در راستای ایجاد زمینه مناسب برای تولید و عرضه برق نیروگاه‌های خصوصی، وزارت نیرو نسبت به ایجاد بسترهای لازم اقدام کرده است.
وی در تشریح این اقدامات توضیح داد: تولید‌کننده خصوصی می‌تواند انرژی و خدمات تولیدی خود را در بازار عمده فروشی برق عرضه کند. همچنین وزارت نیرو شرایط غیر‌تبعیض‌آمیز را در این بازار تضمین می‌کند و در صورت آمادگی تولید‌کننده برای تولید انرژی پرداخت بهای آمادگی به نیروگاه تضمین می‌شود.
مجری طرح خصوصی‌سازی صنعت برق تصریح کرد: ترانزیت انرژی تولیدی در چارچوب ظرفیت‌های فنی شبکه و نوع مصوب
هیات وزیران موضوع آیین نامه بند ب ماده 25 قانون برنامه چهارم کشور برای قرارداد‌های دو جانبه بین خریدار و فروشنده تضمین می‌شود و در صورت بروز ناموفقیت در آزمون ظرفیت ترانزیت، پرداخت خسارت مربوطه به تولید‌کننده خصوصی تضمین می‌شود. همچنین پوشش نوسانات تولید و مصرف قراردادهای دو جانبه (تامین کسری یا فروش مازاد تولید) از طریق بازار عمده‌فروشی برق امکان‌پذیر است.
عبدالخالق‌زاده یادآور شد: مقررات و ضوابط خاص تعامل صنعت برق یا بخش خصوصی و از جمله تولید‌کنندگان برق، با هماهنگی شورای رقابت پیش‌بینی شده در قانون اجرای سیاست‌های اصل‌۲۴ تنظیم و تدوین شده است. پیش بازنگری و تداوم تنظیم مقررات و ضوابط، بر همین اصل استوار خواهد بود. همچنین اطلاعات مربوط به عملکرد بازار برق ایران در سنوات اخیر از طریق پایگاه الکترونیکی شرکت مدیریت شبکه برق ایران www.IGMC.IR قابل دسترسی است.