دنیای اقتصاد- بازار دادوستد سهام دیروز برای دومین روز پیاپی درگیر عرضه‌های سنگین معامله‌گران برای شناسایی سود بود؛ در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که با توجه به رشد اخیر بازار، معامله‌گران کوتاه‌مدت برای عرضه سهام، در موقعیت شناسایی سود قرار گرفته‌اند، از این رو اکثر نمادهایی که در روزهای اخیر با رشد قیمتی همراه بوده‌اند در معرض عرضه‌های سنگین قرار گرفتند. در کنار این مساله، دو موضوع تداوم خوش بینی معامله‌گران در مورد شرایط بازارهای جهانی که دیروز در بازگشایی بازارهای جهانی در معرض دید معامله‌گران قرار گرفت و همچنین افزایش خبرها در مورد اجرای طرح تحول اقتصادی موضوعات دیگر مورد توجه بودند. جنب پل حافظ

عرضه‌های سنگین در بازار

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام دیروز برای دومین روز پیاپی درگیر عرضه‌های سنگین معامله‌گران برای شناسایی سود بود.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که با توجه به رشد اخیر بازار، معامله‌گران کوتاه‌مدت برای عرضه سهام، در موقعیت شناسایی سود قرار گرفته‌اند، از این رو اکثر نمادهایی که در روزهای اخیر با رشد قیمتی همراه بوده‌اند در معرض عرضه‌های سنگین قرار گرفتند. در کنار این مساله دو موضوع تداوم خوش بینی معامله‌گران در مورد شرایط بازارهای جهانی، دیروز در بازگشایی بازارهای جهانی مجدد در معرض دید معامله‌گران قرار گرفت و همچنین افزایش خبرها در مورد اجرای طرح تحول اقتصادی موضوعات دیگر مورد توجه بودند. دیروز برخی از خبرگزاری‌ها، فرضیاتی را در مورد تغییر نرخ گازطبیعی و بنزین و همچنین آرد مطرح کرده‌اند که به نظر می‌رسد اجرای طرح تحول از این سه قلم در ابتدای مهر ماه آغاز شود، امری که به همراه خود تبعات جدی را برای اقتصاد کشور به همراه خواهد آورد.

در بازار دیروز معامله‌گران شاهد تداوم تحرکات شرکت‌های حقوقی بودند که این تحرکات برای بازار از اهمیت بالایی برخوردار است. در مهم‌ترین رخداد مصوبه هیات دولت در مورد تهاتر بدهی تامین اجتماعی بابت خرید شرکت‌های دولتی با بدهی دولت به این سازمان در اختیار بازار قرار گرفت. با انجام این کار تامین اجتماعی از باز پرداخت یک‌هزار و ۲۰۰میلیارد تومان اقساط خریدهای خود در بازار سهام خارج می‌شود. از سوی دیگر با اعلام این مصوبه تامین اجتماعی به صورت خودکار از لیست سیاه سازمان خصوصی سازی به دلیل عدم پرداخت اقساط خریدهای خود (هر چند تا‌کنون موردی در این زمینه گزارش نشده است) خارج شده و محدودیتی برای شرکت در عرضه‌های آینده سازمان خصوصی سازی ندارد. در همین حال دیروز دو حقوقی بزرگ بازار، تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی تحرکات مهمی را در بازار رقم زدند. انتقال یک بلوک ۷۹میلیون سهمی سرمایه‌گذاری رنا از تامین اجتماعی به سرمایه‌گذاری سایپا مهم‌ترین تحول در گروه خودرویی بود که قصد مجموعه سایپا را برای کنترل بیشتر این شرکت نشان می‌دهد. در همین حال دیروز معامله‌گران شاهد تشکیل صف خرید سنگین در نماد سایپا بودند که این موضوع ناشی از تحولات مرتبط به معامله باقی سهام گروه بهمن و مجموعه سایپا و تلاش دو طرف برای خرید سهام موجود در بازار پیش از انجام معامله عمده است.

در همین حال با ابطال بلوک ۱۸درصدی دولت، سایپا در موقعیت حساسی قرار خواهد گرفت چرا که با خروج بهمن از مجموعه سهامدارای سایپا، تعیین تکلیف بلوک تامین اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است. تامین اجتماعی با برخورداری از سهام ۱۸درصدی دولت در عرضه مجدد می‌تواند تعادل شکننده کنونی را تغییر دهد.

در کنار تامین، دیروز صندوق بازنشستگی نیز بازار را به چنبره خبرهای خود کشاند. انتشار خبر عرضه ۹۶/۱درصد سهام فولاد مبارکه از سوی صندوق بازنشستگی کشوری در قیمت‌های کنونی تابلو نگاه‌ها را به سوی مهر اقتصاد ایرانیان معطوف کرده است تا جایی که تلاش برای رسیدن به یک کرسی در هیات مدیره از مدت‌ها پیش ادامه دارد. در همین حال بازار از شایعات متعدد در مورد سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نیز پر است. شایعاتی در مورد تمایل این شرکت به فروش سهام خود در ایران خودرو و شرکت ایرانول و معامله فردا بر سر بلوک کشتیرانی که احتمالا درون گروهی خواهد بود، موجب شده است «وصندوق» در مرز ۲هزار ریال با صف خرید همراه شود.

در گروه فلزی دیروز نگاه‌ها به بورس فلزات بود تا جایی که اعلام قیمت پایه ۶هزار و ۹۶۰ریالی برای سلف سه ماهه ورق گرم مبارکه انتظار برای جهش قیمتی سهام این شرکت را ایجاد کرده بود. قیمت ۶۹۶۰ریال در هر کیلو با احتساب ۳درصد مالیات برارزش افزوده و هزینه مالی خریدار تا سررسید سبب شد تا بازار ارزیابی جدیدی را در مورد مبارکه صورت دهد، اما این امر محقق نشد. اعلام لزوم شفاف سازی لیست خریداران از سوی کارگزاران و اعلام اسامی خریداران به وزارت صنایع و معادن در کنار عرضه اولیه گروه ملی فولاد که ۵۰تومان کمتر از قیمت پایه اقدام به فروش کرد سبب شد ورق مبارکه نیز ۶هزار و ۴۰۰ریال قیمت بخورد که اگر چه نسبت به قیمت قبلی ۶هزار و ۱۶۰ریالی بالاتر است اما با انتظار بازار فاصله داشت.

در گروه غذایی نماد مهرام دیروز پس از دوسال بازگشایی شد. براساس اعلام مسوولان بازار تمامی نمادهای متوقف در دو هفته آینده به جز نمادهای آزمایش، پیام و جام جهان نما بازگشایی خواهد شد. این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شود که بیشتر کارشناسان بازار به دلیل رشد اخیر بازار و کمبود سهام و حضور سرمایه‌گذاران جدید و کم تجربه زمان کنونی را مناسب برای این تصمیم نمی دانند. از دیدگاه این گروه سهامداران کم تجربه به سادگی در «تله» سهام مشکل دار و مستعد برای سفته بازی خواهند افتاد. در گروه مالی دیروز نماد بیمه دانا پس از به حد نصاب نرسیدن مجمع اخیر این شرکت بازگشایی شد که با صف فروش همراه شد، هر چند تلاش مهمی برای به تعادل رسیدن این نماد دیروز انجام شد. در مجموع بازار دیروز بازار پر نوسانی بود که در آن شاخص با ۱۳واحد رشد به ۱۸هزار و ۶۴۸ واحد رسید. حجم معاملات نیز دیروز بالغ بر ۳/۹۸میلیارد تومان بود که ۳۶/۲۳درصد آن‌را معاملات رنا تشکیل داد. از ۲۶۲نمادی که دیروز روی تابلو رفتند ۱۲۱نماد با کاهش قیمت و ۱۳۵نماد با رشد ارزش معامله شدند.

عکس:‌نگار متین‌نیا