گروه بورس - بازار معاملاتی قراردادهای آتی از سوم مردادماه با تنظیم قراردادهای آتی دو بانک خصوصی پارسیان و کارآفرین آغاز به کار کرده است.

نماد قراردادهای آتی این دو بانک در حال حاضر برای تحویل در پایان شهریور، پایان آبان و پایان دی‌ماه باز شده است. این در حالی است که نماد معاملاتی قرارداد اسفندماه این دو بانک، از مهرماه باز خواهد شد. از اوایل شهریور ماه نیز معاملات قرراداد آتی ۶ شرکت دیگر شامل غدیر، فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری چادرملو، معادن و فلزات، ملی مس و سایپا برای شهریور و آبان ماه آغاز شد.
ساعت انجام معاملات در بازار آتی مانند معاملات بورس اوراق بهادار از 9 صبح تا 12 ظهر است. از سوی دیگر در پایان معاملات هر روز قیمت تسویه برای این قراردادها محاسبه می‌شود. نحوه تعیین قیمت تسویه از سه روش تبعیت می‌کند. در شکل اول اگر بیش از 20 درصد معاملات اوراق در نیم ساعت پایانی صورت گیرد، میانگین وزنی اوراق معامله‌شده در نیم ساعت پایانی مبنای محاسبه قرار می‌گیرد. اگر بیش از 20 درصد معاملات در یک ساعت پایانی انجام شده باشد، قیمت تسویه براساس میانگین وزنی قراردادهای معامله‌شده طی یک ساعت پایانی محاسبه می‌شود، در غیر این صورت میانگین وزنی کل معاملات روز مبنای محاسبه قیمت تسویه خواهد بود. لازم به ذکر است که اگر هیچ معامله در خصوص قراردادهای آتی صورت نگیرد، میانگین خطی بهترین درخواست‌های خرید و فروش مبنای محاسبه قیمت تسویه خواهد بود.
«وکار» همچنان پرمعامله
معاملات روز گذشته بورس آتی با معامله اولین قراردادهای آتی «فولاد» آبان ماه جو مثبت‌تری را شاهد بود. معامله‌گران روز گذشته شاهد معامله 4 قرارداد «فولاد» آبان ماه به ارزش 96میلیون و 640هزار ریال بود که افزایش 122ریالی برای این قرارداد را در پی داشت. بر این اساس قیمت تسویه این قرارداد با 98/3‌درصد افزایش به 3188‌ریال رسید.
این در حالی است که این نماد همچنان با ۲۵ تقاضای خرید مواجه است.
همچنین معامله 6 قرارداد آتی «وغدیر» آبان ماه به ارزش 139میلیون و 932‌هزار ریال موجب رشد 139‌ریالی قیمت این نماد شد تا قیمت تسویه قرارداد «وغدیر» آبان به مبلغ 3882ریال افزایش یابد. از سوی دیگر نماد «وکار» روز گذشته با دادوستد 17 قرارداد صدرنشین معاملات بود. معامله 5 قرارداد «وکار» دی ماه، 10 قرارداد «وکار» شهریور و 2 قرارداد «وکار» آبان ماه روز گذشته به ارزش 411میلیون و 186هزار ریال انجام شد. هر چند تغییر قیمت تسویه در این نمادها محسوس نبود؛ به طوری که در نتیجه این معاملات «وکار» دی ماه با 16‌ ریال افزایش قیمت، «وکار» شهریور با یک ریال افزایش قیمت و «وکار» آبان ماه با 43ریال کاهش قیمت مواجه شدند. «فولاد» شهریور و «فملی» آبان ماه همچنان با 55‌ و 35 تقاضای خرید، پرطرفدارترین نمادهای بدون معامله بورس آتی در معاملات روز گذشته بودند.