سنا- واحد اطلاعات پایگاه اینترنتی اکونومیست روز یکشنبه در گزارشی درباره بازار سهام ایران نوشت: با وجود افزایش فشارهای بین‌المللی، شاخص بورس ایران در ماه‌های اخیر از رشد چشمگیری برخوردار بوده و تمام رکوردهای سال‌های اخیر را شکسته است. به نقل از شبکه ایران، روند رو به رشد چند ماه اخیر بازار سهام ایران به ویژه در ماه‌هایی که فشار تحریمی هم افزایش یافته است، نشان داد به دلیل رویکردهای اتخاذ شده، خللی در فعالیت بورس ایجاد نشده و بورس تهران همچنان به رکوردشکنی‌های خود ادامه می‌دهد.

این مساله نیز تحلیل بنگاه‌ها و موسسه‌های اقتصادی جهانی را نیز به همراه داشته به طوری که رشد و رونق بورس تهران، تمجید اکونومیست را به دنبال داشته است.

واحد اطلاعات اکونومیست در جدیدترین گزارش خود به سخنان اخیر رییس‌جمهوری ایران درباره رشد شاخص بورس به عنوان نشانه‌ای از ناکارآمدی تحریم‌ها علیه اقتصاد این کشور اشاره و تصریح کرد: این افزایش و رکوردشکنی در شرایطی حاصل شده که تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در این چند ماهه اخیر شدت یافته و شرکت‌های غربی در حال خروج از ایران هستند.

به نوشته اکونومیست، در شرایط کنونی افزایش تحریم‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاران ایرانی از خروج مستقیم سرمایه‌های خود به خارج خودداری کرده و آن را در بورس تهران سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در عین حال، رشد بورس ایران در حالی رخ داده که در کشور همسایه آن، امارات، وضعیت بورس دبی و همچنین بازار سهام این منطقه که روزگاری مقصد سرمایه‌گذاران ایرانی بود، وضعیت نامطلوبی دارد.

واحد اطلاعات اکونومیست به تقابل ایران با تحریم‌های بانکی نیز اشاره و تصریح کرد: در حالی که بانک‌های بزرگ از تحریم‌های غرب علیه ایران تبعیت می‌کنند، بانک‌های کشورهایی همچون کویت و آذربایجان و دیگر کشورهای منطقه، واسطه ورود سرمایه خارجی به ایران شده‌اند.

علاوه بر آن معرفی ابزارهای جدید مالی، همچون اوراق مشتقه، از دیگر عوامل اثرگذار در رونق و رشد بورس تهران است.