گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد عبور شاخص از مرز ۱۸هزار واحد بود. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در بازارهای جهانی رشد قیمت‌ها در آخر هفته قبل، شرایط مطلوبی را برای معامله‌گران به همراه آورد. جهش بهای مس و در کنار آن رشد بهای روی و سرب شرایطی را فراهم آورد تا نماد ملی مس پس از مدت‌ها با صف خرید همراه شود. در کنار ملی مس نمادهای تولید‌کننده سرب و روی و به همراه آن نمادهای وابسته از جمله سرمایه‌گذاری معادن و فلزات با صف خرید همراه شدند. این امر در ادامه با معاملات پرحجم نمادهای مبارکه (به‌رغم کاهش اندک بهای بیلت جهانی) و نمادهای سنگ آهنی همراه شد تا بازار یکپارچه با رشد نمادهای فلزی-معدنی همراه شود. در نتیجه معامله‌گران شرایط مناسبی را در آغاز معاملات تجربه کردند که با تشکیل صف‌های خرید پایدار در نماد‌های خودرویی، نوید آغاز هفته ای مثبت را برای معامله‌گران به همراه داشت.

در بازار دیروز در گروه خودرویی گروه بهمن انتقال نخستین بلوک از سهام سایپا را اعلام کرد. براساس این اعلام، سهام منتقل شده از گروه بهمن به شاسی‌ساز که ‌اندکی کمتر از ۵ درصد است در بازار امروز به روی تابلو می‌رود. این نقل‌و‌انتقال به معنای شناسایی سود معامله سایپا در تراز تلفیقی گروه بهمن خواهد بود. در این شرایط بازار در انتظار هویت خریدار بلوک اول سایپا است. برخی خبرها از سرمایه‌گذاری سایپا یا رایان‌سایپا به عنوان خریدار بلوک امروز یاد می‌کند.

در همین حال در گروه خودرویی سایپا نیز که به دلیل فروش بانک پاسارگاد زیر مجموعه‌ها با صف خرید همراه است دیروز با حفظ صف خرید شرایط مناسبی را برای رشد شاخص به همراه آورد.

در گروه تجهیزاتی بازار شاهد معاملات پر حجمی در نماد مپنا بود که ۳۳میلیون سهم در جریان آن داد و ستد شد. با توجه به نزدیکی زمان پرداخت اقساط خرید سهام مپنا توسط کارکنان شرکت، برخی منابع از احتمال تداوم فروش این سهامدار خبر می‌دهند.

در گروه سرمایه‌گذاری معامله‌گران شاهد تداوم صف‌های خرید بودند که این امر به رونق معاملات این گروه منجر شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص ۳۶۰واحد رشد کرد و به ۱۸هزار و ۳۱۵واحد رسید.