گروه بورس- معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت: معامله بلوکی ایران خودرو دیگر قطعی نمی‌شود و هیچ راهی برای قطعی شدن این معامله وجود ندارد.

«سید مهدی عقدایی» در گفت‌وگو با «ایسنا» تصریح کرد: کنسرسیوم خریدار، مدارک مربوط به معامله ایران خودرو را در زمان مقرر ارائه نکرده است و دیگر امکان ارائه مدارک نیز وجود ندارد، بنابراین طبق مقررات این معامله امکان قطعی شدن ندارد.

وی با تاکید بر اینکه معامله ایران خودرو مجددا آگهی می‌شود، اظهار کرد: در این راستا سازمان خصوصی‌سازی به شرکت بورس نامه‌ای ارسال کرده است تا ۳‌درصد از وجه سپرده خریدار نیز بابت جریمه ضبط شود.

همه چیز زیر سر فروش «نسیه‌ای» است

در همین رابطه یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مواضع سازمان‌های بورس، خصوصی‌سازی و مسوولان ارشد اقتصاد در خصوص قطعی نشدن بلوک ایران خودرو اظهار داشت: مشکل پایه‌ای و اساسی معاملات عمده سهام شرکت‌ها که منجر به اختلاف نظر درباره قطعی شدن یا نشدن بلوک ۱۸‌درصدی ایران خودرو می‌شود، ناشی از فروش نسیه‌ای سهام به طور عمده است.

اکبر مردانی ادامه داد: در هیچ بورس و بازاری در دنیا معاملات اعتباری و نسیه‌ای وجود ندارد و همه معاملات به صورت نقد است؛ چراکه فروش نقد و اقساط سهام عمده و تعیین ۹ یا ۳۰ روز کاری برای پرداخت وجه نقد معامله مشکلاتی مانند عدم پرداخت به موقع از سوی خریداران، بهانه‌گیری فروشندگان، تغییر شرایط بازار و شرکت معامله شده و موردی مانند دو روز تعطیلی و قطعی نشدن معامله ۴۱۸‌میلیارد‌تومانی ایران خودرو را به همراه دارد.

این کارشناس با بیان اینکه سازمان خصوصی‌سازی و بورس در صورت تمایل می‌توانستند نسبت به قطعی شدن بلوک ایران خودرو اقدام کنند اما بهانه جویی کردند، ادامه داد: وزیر اقتصاد در حالی اعلام کرده که دانش‌آموز این مدرسه به موقع سر جلسه امتحان حاضر نشده که در جواب باید گفت سازمان خصوصی‌سازی به عنوان ناظم این مدرسه مانع از ورود به موقع دانش‌آموز به سر جلسه امتحان شده است، چون به عنوان فروشنده، آن دو روز تعطیلی را به‌رغم غیر فعال بودن لحاظ نکرده و از ارائه نقطه نظر به موقع در خصوص اهلیت شریک چهارم کنسرسیوم خریدار یعنی سرمایه‌گذاری صنعت و معدن خودداری کرده است.

به گفته وی، با این شرایط سازمان خصوصی‌سازی مانع از قطعی شدن معامله ایران خودرو شده و این سازمان می‌توانست با موضع‌گیری شفاف، دو روز تعطیلی را قبل از ۲۰ مرداد و به طور رسمی اعلام کند، اما چنین اقدامی را انجام نداد تا ابهامات این معامله افزایش یابد.