گروه بورس- شرکت ماشین‌سازی اراک در خصوص پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی و پل کارون ۴ اطلاعیه شفاف‌سازی منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است که امکان شناسایی درآمد برای پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی در سال جاری میسر نیست و آثار درآمدی پل کارون ۴ روی سهام این شرکت در صورت تامین مواد اولیه و مشخص شدن امکان تولید اعلام خواهد شد.

محمدباقر سبحانی، مدیرعامل شرکت، در پاسخ به درخواست اداره نظارت بر ناشران بورسی اعلام کرد: برنامه‌های احتمالی، عملیاتی و راهبردی که مربوط به سهامدار عمده است از سهامدار مذکور (صندوق ذخیره فرهنگیان با مالکیت ۶۷‌درصدی) پیگیری و اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به نامه مورخ سوم مرداد ۸۹ در خصوص قرارداد اجرای پل کارون ۴ با شرکت توسعه منابع آب نیروی ایران، عنوان داشته، قرارداد مذکور در اول خرداد ۸۹ منعقد شده و پیش دریافت مربوطه در ماه جاری دریافت شده و اقدامات اولیه برای تجهیز کارگاه و ثبت سفارش جهت تامین مواد اولیه در حال انجام است. بنابراین با توجه به اینکه تامین مواد اولیه که عمدتا خرید خارج است، چندین ماه طول می‌کشد در حال حاضر با توجه به فرصت باقیمانده تا پایان سال، برآورد درآمد برای این پروژه امکان پذیر نیست ولی در صورت تامین مواد اولیه و مشخص شدن امکان تولید در ماه‌های پایانی سال جاری، آثار آن بر روی درآمد هر سهم محاسبه و اعلام خواهد شد.

مدیرعامل ماشین‌سازی اراک در رابطه با قرار داد فاز ۱۴ پارس جنوبی نیز اعلام کرده توافقات لازم برای اجرای بخشی از عملیات به مبلغ ۷/۱۵۰‌میلیون یورو صورت گرفته و تضامین مربوط به انجام تعهدات و پیش پرداخت در ماه جاری ارائه شده است ولی پیش دریافت قرارداد مذکور تاکنون دریافت نشده است. بنابراین با توجه‌به اینکه پس از دریافت پیش دریافت، تامین مواد اولیه (که باید به طریق گشایش اعتبار بانکی انجام پذیرد) فرآیندی زمانبر و چندین ماهه محسوب می‌شود، امکان شناسایی درآمد برای این پروژه در سال جاری میسر نیست و در صورت تحقق شرایط لازم برای شناسایی درآمد تا پایان سال جاری آثار احتمالی آن برآورد و به اطلاع خواهد رسید. سبحانی همچنین به گزارش حسابرس مستقل برای اولین پیش‌بینی درآمد هر سهم در سال ۸۹ اشاره و اعلام کرد با وجود انجام بخشی از عملیات حسابرسی توسط سازمان حسابرسی، سازمان مذکور به دلیل تغییر حسابرس و بازرس قانونی (حسب تصمیم مجمع) از ادامه رسیدگی امتناع کرده است؛ بنابراین هماهنگی‌های لازم با حسابرس جدید به عمل آمده وبه محض دریافت گزارش مربوطه برای آن سازمان ارسال خواهد شد.