فصل شناسایی سود!

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام دیروز شاهد عرضه‌های سنگینی بود که بیشتر صف‌های عمده بازار را به چالش کشید. در بازار سهام معامله گران دیروز در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که فرارسیدن ایام شهادت مولای متقیان امام علی(ع) و شب‌های قدر تا حدودی از تب و تاب بازار کاسته است هر چند در سال جاری همانند سال قبل تاثیرات مناسبت‌های تاریخی بر بازار کاهش چشمگیری یافته است؛ اما رشد شدید بازار در خلال روزهای اخیر سبب شده بود در بازار دیروز کارشناسان در انتظار عرضه‌های سنگین با هدف شناسایی سود از سوی معامله‌گران باشند. در این فضا بیشتر نمادهایی که در روزهای اخیر رشد شتابداری داشته‌اند با عرضه‌های قابل‌ملاحظه‌ای مواجه شدند که این امر واکنش معامله گران مدافع قیمتی را برانگیخت و در نهایت بیش از یکصدمیلیارد تومان سهام در بازار دیروز به صورت خرد معامله شد. انتظار می‌رود بازار در خلال چند روز آینده نیز شاهد داد و ستدهای پر حجمی باشد به ویژه آنکه شاخص کل بورس نیز با نزدیک شدن به مرز ۱۸هزار واحد برای تداوم رشد، نیازمند معاملات پرحجمی است.

در بازار دیروز شاخص کل با ۱۷۰واحد رشد به مرز ۱۷هزار و ۹۳۸واحد رسید تا در حدود ۶۲واحد دیگر برای عبور از مرز ۱۸هزار واحد فاصله داشته باشد.

در معاملات دیروز البته تحولات بورس کالا و عدم عرضه ورق از سوی فولاد مبارکه نیز بر معاملات بی تاثیر نبود. به دنبال رکورد‌شکنی ذوب آهن در روز یکشنبه، کارشناسان بازار در انتظار معاملات مثبتی بر روی ورق تولیدی مبارکه بودند که این عرضه احتمالا از سوی مسوولان به دلیل احتمال جهش قیمتی منتفی شد. با توجه به این شرایط صف‌های خرید مبارکه و فولاد خوزستان به دلیل نگرانی از لزوم فروش دستوری محصولات از میان رفت. کارشناسان معتقدند در شرایطی که واردات محصولات اولیه‌ای نظیر فولاد با مشکل گشایش اعتبار مواجه است نظام فروش دستوری و سهمیه‌ای در مورد محصولات فولادی برقرار می‌شود که این امر می‌تواند به نفع سهامداران نباشد این در حالی است که شرکت‌های فولادی با توجه به شرایط کنونی شرایط مناسبی را برای دریافت مواد اولیه (سنگ آهن)به قیمت پایین و همچنین عدم شمول در اجرای مراحل اولیه طرح تحول اقتصادی خواهند داشت که در نهایت سود تضمین شده‌ای را برای کارخانجات فولادی به ارمغان خواهد آورد. در بازار دیروز در گروه پیمانکاری بیشتر نمادها با صف‌های فروش مواجه شدند. مصاحبه مدیر امور سهام شرکت ماشین سازی اراک و تکذیب هرگونه تعدیل سود این شرکت نیز دیروز از اهمیت بالایی برخوردار بود. در این گروه یک منبع مطلع هرگونه معامله ساختمان آذرآب و بورس را به دلیل اختلاف بر سر قیمت این ملک منتفی دانست.

در گروه خودرویی دیروز صف خرید

ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو با عرضه‌های سنگین از میان رفت. در این گروه ابطال معامله ایران خودرو تقریبا قطعی شده است. در نمادهای وابسته به این گروه توقف دراز مدت نماد سرمایه‌گذاری سایپا تعجب کارشناسان را برانگیخته است. سه نماد سرمایه‌گذاری سایپا، گروه بهمن و سرمایه‌گذاری ملی مدت‌ها است متوقف مانده‌اند.

در گروه بانکی دیروز نمادهای عمده این گروه در برابر عرضه‌ها مقاومت کردند.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت؛ اما با عرضه‌های سنگین بود که در نهایت با توجه به انجام معامله عمده سهام کف با ۸/۱۴۱میلیارد تومان معامله مواجه شد. دیروز سازمان اقتصادی کوثر برای دومین بار در سال جاری مالکیت ۵/۹۲میلیون سهمی خود در شرکت کف را عرضه کرد که بار دیگر از سوی خریدار پیشین خریداری شد.

در نخستین عرضه بلوک کف خریدار نتوانست در مدت قانونی حصه نقدی و اسناد مورد نیاز خریدار را ارائه کند و معامله ابطال شد. از ۲۴۴ نمادی که دیروز روی تابلو رفتند ۱۳۸ نماد با رشد قیمت و ۱۰۱ نماد با کاهش قیمت دادوستد شدند.