شانا- وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد: بورس تهران از حیث تنوع به متنوع‌ترین بورس خاورمیانه تبدیل شده است. حضور ۴۰ رشته فعالیت در بورس تهران، آن را از حیث تنوع به متنوع‌ترین بورس خاورمیانه تبدیل کرده است و شاخص کل بورس به‌رغم بحران مالی همچنان به رشد چشمگیر خود ادامه می‌دهد و به عدد ۱۷‌هزار واحد رسیده است.

بر اساس این گزارش، در بازار سرمایه اقدامات زیر ساختی و نهادی گسترده‌‌ای انجام شده است که حاصل آن، گسترش، تعمیق و تنوع بازار بوده است که امروز ارزش بازار سرمایه ایران به ۸۰‌هزار‌میلیارد تومان بالغ شده است در حالی که این عدد در سال ۱۳۸۳، حدود ۳۹‌هزار‌میلیارد تومان بوده است.

این گزارش حاکی است، حجم معاملات بورس اوراق بهادار در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ به طور متوسط سالانه، ۷‌میلیارد سهم بود که متوسط سالانه در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ به ۴/۲۵‌میلیارد سهم و در سال ۱۳۸۸ به ۴/۸۵‌میلیارد سهم رسید. حجم معاملات بورس اوراق بهادار تا تیرماه ۱۳۸۹، ۵۰‌میلیارد سهم بوده است. این گزارش می‌افزاید: متوسط ارزش سالانه معاملات بورس کالا که در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳، ۱۷۰۶‌میلیارد تومان بود و در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ به ۵۲۳۰‌میلیارد تومان بالغ شد که بیش از سه برابر شده است. این عدد در سال ۱۳۸۸ به ۹۰۵۰‌میلیارد رسید.

نهادهایی چون شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری‌ریالی و ارزی راه‌اندازی، فرابورس ایجاد و این امکان فراهم شده است که افرد از طریق اینترنت و به صورت برخط به خرید و فروش اوراق سهام بپردازند.