گروه بورس- نسترن فیروز: روز گذشته برای نخستین بار جزئیات معاملات بازار فرابورس به صورت آنلاین از طریق سایت www.tsetmc.com قابل دسترسی شد.

در همین حال در معاملات دیروز نماد معاملاتی «پکویر» با رشد ۴۳/۴‌درصدی قیمت و تشکیل صف خرید ۹۵۰هزار سهمی، روز کاری مثبتی را سپری کرد.
این در حالی است که دو نماد بیمه دی و لیزینگ ایرانیان هر کدام به ترتیب با افت 34/1‌درصد و 98/1‌درصد قیمت به کار خود پایان دادند. از سوی دیگر نماد معاملاتی «ودی» با حجم معاملاتی 859هزار و 276سهم و ارزش معاملاتی 2‌میلیارد و 395میلیون‌ریال به عنوان باارزش‌ترین نماد بازار شناخته شد.
همچنین لیزینگ ایرانیان با حجم معاملاتی ۱۳۶هزار و ۳۸۹سهم و ارزش معاملاتی ۲۴۲میلیون‌ریال به قیمت یک‌هزار و ۷۸۱ریال معامله شد. این در حالی است که نماد معاملاتی «پکویر» با ارزش معاملاتی یک‌میلیارد و ۵۵۱میلیون‌ریال توانست ۸۸۹هزار و ۲۱۷سهم از حجم معامله شده بازار را از آن خود کند.
در پایان یادآور می‌شود که حجم کل بازار OTC روز گذشته به یک‌میلیون و 885هزار سهم و ارزش کل معاملات به 4‌میلیارد و 188میلیون‌ریال رسید.
رشد ۶۲‌درصدی حجم معاملات فرابورس
همچنین حجم معاملات فرابورس در ماه مرداد به رقم 81‌میلیون و 588هزار سهم رسید که این رقم نسبت به ماه گذشته رشد 62‌درصدی داشته و ارزش آن به رقم 9/178‌میلیارد‌ریال رسید تعداد دفعات معاملات فرابورس در مرداد 5هزارو 390دفعه بود و 3درصد نسبت به ماه گذشته کاهش داشت، اما تعداد خریداران بازار سهام با رشد 64درصدی به یک‌هزارو 327نفر رسید.
بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای فعالیت در مجموع ۲/۹۴۲‌میلیون سهم در ۸/۶۶‌هزار نوبت برای حدود ۱۶‌هزار نفر خریداری شده که ارزش کل معاملات بازار سهام فرابورس را به بیش از ‌هزار ۸۵۲‌میلیارد‌ریال رساند. بررسی‌ها از بازار اوراق مشارکت (چهارم) نشان می‌دهد که در این ماه ارزش معاملات به رقم ۹/۹۳‌میلیارد‌ریال رسیده است و نسبت به ماه گذشته رشد یک‌هزار و ۷۷۹‌درصدی را تجربه کرده است که در این بین ۵/۱۱‌میلیارد‌ریال گواهی سپرده بانک کشاورزی و ۴/۸۲‌میلیارد‌ریال به اوراق مشارکت ایران شرق (۱۷درصدی) تعلق دارد.
همچنین در بازار سهام شرکت بیمه دی با 05/59‌درصد بیشترین ارزش معاملات، لیزینگ ایرانیان با 92/23درصد، حق تقدم بیمه دی با 09/15درصد، کویرتایر 81/1‌درصد و مرجان‌کار 13/0‌ درصد به ترتیب کمترین حجم معاملات را در ماه گذشته داشت.
جزئیات معاملات فرابورس نشان می‌دهد که شرکت لیزینگ ایرانیان با ۸/۸‌درصد افزایش نرخ همراه بوده وبه یک‌هزارو ۷۹۹‌ریال، بیمه دی با ۶/۲۱‌درصد افزایش به ۲‌هزارو ۸۱۲ریال، کویرتایر با ۸/۵‌درصد افزایش به یک‌هزارو ۶۴۶‌ریال، مرجان کار با ۶/۲درصد کاهش به ۳‌هزارو ۳۵۷‌ریال و حق تقدم بیمه دی با ۸/۱۶۸‌درصد افزایش به یک‌هزارو ۷۰۷‌ریال رسید.