زمینه‌سازی برای معامله بزرگ

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد توفانی از معاملات عمده بود. در کنار جابه‌جایی ۱۸ نماد از کارگزاری سهام عدالت به سرمایه‌گذاری‌های استانی، بازار شاهد نشانه‌هایی از معامله بزرگ سایپا بود. در بازار دیروز معامله‌گران در ساعت پایانی بازار شاهد جابه‌جایی سه بلوک سهام سایپا بودند که براساس اطلاعات اولیه این سه بلوک متعلق به شرکت‌های شاسی ساز،اعتبار ایرانیان و انرژی آریا دانا بود که به نظر می‌رسد در قالب آماده سازی سهام برای انجام معامله عمده تجمیع شده است. با توجه به خرد بودن سهام سایپا در زیر مجموعه‌های بهمن، کار تجمیع دارایی‌ها به عنوان نشانه‌ای از معامله عمده پیش رو تلقی می‌شود. این درحالی است که احتمالا معامله بلوک ۱۸درصد سایپا که در نرخ ۸هزار و ۴۶۰ریال معامله شده است، ابطال می‌شود و بلوک دیگری متعلق به تامین اجتماعی جایگزین آن برای خرید توسط کارکنان سایپا خواهد شد. در صورت انجام این معاملات، شرکت سایپا به عنوان یک شرکت خصوصی، فعالیت خود را ادامه خواهد داد، هر چند که هنوز نزدیک به ۴۰‌درصد سهام آن متعلق به دولت باقی خواهد ماند که در آینده می‌تواند مجددا عرضه شود.

در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات مهم شاهد کاهش اندک بهای مواد خام در بازارهای جهانی بودند که این امر اندکی نمادهای وابسته را متاثر کرد. در همین حال تلاش دولت برای سامان دهی به وضعیت واردات نیز از سوی کارشناسان بازار با دقت دنبال می‌شود. انتظار برای ایجاد موانع تعرفه‌ای برای واردات و افزایش ارزش ارزهای خارجی در برابر ریال مهمترین مسایلی هستند که بازار در انتظار روشن شدن آن است. در بازار دیروز کار نقل و انتقال سهام از کارگزاری منحل شده سهام عدالت به سرمایه‌گذاری‌های استانی با سرعت از سر گرفته شد و نزدیک به ۴۷۰میلیارد‌تومان سهام در قالب ۱۸ بلوک در خارج از زمان معاملات به کارگزاری‌های استانی منتقل شدند.

در بازار دیروز در گروه مالی صف فروش بیمه دانا همچنان ادامه داشت. این امر در شرایطی رخ داد که مصاحبه مدیرعامل این شرکت در مورد پیشنهاد عدم تقسیم سود نقدی در مجمع آتی این شرکت نیز مسایل این شرکت تازه وارد را پیچیده‌تر کرده است. در گروه مالی بیمه البرز دیروز توانست بر عرضه‌ها غلبه کرده و از صف فروش دور شود.

در گروه بانکی، بانک پارسیان تحت تاثیر خبرهای اولیه در مورد احتمال پذیرش بیمه پارسیان در فرابورس و احتمال عرضه شرکت خدمات الکترونیک پارسیان این نماد را به صف خرید فرو برد. در گروه لیزینگی‌ها نیز عرضه‌های سرمایه‌گذاری غدیر در نماد لیزینگ غدیر موضوع جالبی برای بازار است. این شرکت دیروز به صف فروش فرو رفت.

در این گروه حق تقدم‌های بانک تجارت با شرایط مناسبی به روی تابلو آمد.

در گروه دارویی اقبال معامله‌گران به این گروه کماکان ادامه دارد. عرضه سهام کمیاب دارویی از سوی تامین اجتماعی باعث شده است تا در خلا نبود عرضه‌های اولیه، بازار به طور موقت به سوی سهام دارویی گرایش یابد.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص ۹۵/۳۵واحد رشد کرد و به ۱۷هزار و ۱۵۲واحد رسید.