شروین شهریاری- درخواست از آقای سیروس از طریق پست الکترونیک: لطفا تحلیلی از وضعیت سهام شرکت کاشی سعدی و افق سودآوری در سال 89 ارائه کنید.

کارخانجات کاشی و سرامیک سعدی از جمله واحدهای تابعه تامین اجتماعی است که پس از زیان دهی سنگین در سالهای ۸۳ تا ۸۵ و شمول در مفاد ماده ۱۴۱ قانون تجارت (با زیان انباشته نزدیک به دو برابر سرمایه) در آستانه ورود به تابلوی غیررسمی و اخراج از بورس قرار گرفت. اما تدبیر سهامداران عمده در حمایت مالی به همراه اصلاح ساختار تولید شرکت و خروج از محصولات زیان‌ده (کاشی دیوار) و تمرکز بر محصولات جدید (کاشی کف) موجب شد تا در سه سال مالی اخیر به تدریج شرکت از شرایط بحرانی خارج شود و در حال حاضر وضعیت طبیعی خود در صنعت را بازیابد.
بررسی وضعیت شرکت را با مطالعه نسبت‌های مالی در سه سال اخیر آغاز می‌کنیم. بدین منظور به جدول شماره 1 توجه کنید که در آن چند نسبت مهم مالی «کسعدی» در سه دوره مالی گذشته مقایسه شده است.
در خصوص هریک از نسبت‌های مندرج در جدول توضیح کوتاهی در ادامه ارائه شده است:
1 - نسبت‌های نقدینگی: هر دو نسبت جاری و آنی در سه سال مالی اخیر با شتابی مشابه تقویت شده‌اند. عدم تقسیم سود در کنار کمک 10‌میلیارد‌تومانی سهامداران عمده به شرکت می‌تواند یکی از عوامل این مساله باشد.
بدین ترتیب در پایان سال مالی ۸۸ «کسعدی» در رتبه نخست در مقایسه با سایر رقبای بورسی به لحاظ شاخصه‌های نقدینگی قرار گرفته است.
2 - نسبت‌های کارآیی: شرکت‌های صنعت کاشی در دو سال اخیر به علت ورود بازار مسکن به دوره رکود با افت محسوسی در زمینه وصول مطالبات و سرعت گردش کالا (تولید و فروش محصول) مواجه شدند. کاشی سعدی نیز از این رویه مستثنی نبوده و کاهش نسبت‌های کارآیی در سه سال مالی اخیر مشهود است. افزایش دوره وصول مطالبات در گزارش اخیر حسابرس نیز مورد اشاره قرار گرفته و بازنگری در سیستم اعطای اعتبار به مشتریان را ایجاب می‌کند.
۳ - نسبت‌های اهرمی: افت حجم تسهیلات بهره دار و جهش نسبت توانایی پوشش بهره در کاشی سعدی نشان‌دهنده‌گذار شرکت از دوره اتکا بر اهرم مالی (به منظور توسعه و اصلاح خطوط تولید) و اتکای بیشتر بر منابع داخلی است. شایان ذکر است بدهی موجود در پایان سال ۸۸، مربوط به وام ارزی دریافتی از بانک تجارت در سال ۸۳ است که با احتساب سود و جرایم متعلقه به مبلغ ۵۹‌میلیارد‌ریال بالغ شده است. هیات دولت در زمستان ۸۷ برای جرایم تسهیلات ارزی (عمدتا به علت نوسانات نرخ ارز) بخشودگی قائل شده است. بنابراین، پس از طی مراحل اداری این احتمال وجود دارد که بدهی مورد بحث به کمتر از مبلغ دفتری کاهش یافته و مابه‌التفاوت آن به حساب سود انباشته منتقل شود.
4 - نسبت‌های بازدهی: تحلیل نوسانات دونسبت مهم ROA و ROE در کاشی سعدی به لحاظ دارا بودن زیان انباشته معنادار نیستند. البته در پایان سال 88 وضعیت شرکت تا حدودی به روال عادی بازگشته است. در پایان سال مالی گذشته «کسعدی» به لحاظ بازده حقوق صاحبان سهام رتبه اول را در بین هم‌گروهی‌ها به خود اختصاص داده است اما در نسبت بازده دارایی‌ها، سینا کاشی موقعیت مطلوب تری را نسبت به کاشی سعدی دارا است.
۵ - نسبت‌های سود آوری: «کسعدی» تنها شرکت در گروه کاشی و سرامیک بورس است که به لحاظ حاشیه سود ناخالص در هر سه سال مالی اخیر توانسته بهبود وضعیت را تجربه کند. همچنین به‌رغم رکود بازار فروش و افزایش نسبی بهای تمام شده، شرکت موفق شده تا حاشیه سود عملیاتی و خالص فعالیت خود را نیز در دو سال گذشته تثبیت کند.
به منظور برآورد سودآوری شرکت، باید تخمین درآمد فروش انجام شود. جدول‌های شماره 2 و 3 عملکرد تاریخی شرکت در زمینه فروش در دوره‌های مالی اخیر را نشان می‌دهد.
همانطور که ارقام جدول‌ها نشان می‌دهند حجم و مبلغ فروش هر واحد از تولیدات شرکت در سال‌های مالی اخیر به طور متناوب افزایش یافته است. مقایسه عملکرد فصل بهار «کسعدی» با پیش‌بینی ۸۹ نیز نشان‌دهنده تخمین محافظه‌کارانه شرکت در برآورد بودجه است. بدین ترتیب در بخش پیش‌بینی تحلیلی ۸۹، حجم فروش محصولات مطابق بودجه اما قیمت فروش هر متر مربع کاشی کف معادل عملکرد سه ماهه در نظر گرفته شده است. با لحاظ کردن این افزایش یک‌میلیارد‌تومانی در درآمد حاصل از فروش، سود پس از کسر مالیات در سال جاری حدود ۷۵۶‌میلیون‌تومان افزایش خواهد یافت که به معنای احتمال تعدیل سود هر سهم شرکت از ۵۰۲‌ریال فعلی به ۵۷۹‌ریال است. شایان ذکر است در این برآورد با توجه به مقایسه بقیه اقلام بودجه با عملکرد سه ماهه و واقع‌بینی آن، هیچ گونه تغییری در سایر سرفصل‌ها در نظر گرفته نشده است.
با ذکر سه نکته در خصوص وضعیت شرکت مطلب را به پایان می‌بریم:
۱ - زیان انباشته شرکت در پایان سال مالی گذشته بالغ بر ۱۵‌میلیارد‌ریال (۱۵۲‌ریال به ازای هر سهم) بوده است. بنابراین در صورت حصول سود ۵۷‌میلیارد‌ریالی (مطابق پیش‌بینی تحلیلی) «کسعدی» پس از حداقل ۷ دوره مالی برای نخستین بار در مجمع آینده سود قابل تقسیم برای سهامداران خود در اختیار خواهد داشت.
2 - شرکت در سال 87 برنامه فروش زمین مجاور کارخانه شهرری را به بازار اعلام کرد که منجر به شناسایی حدود 90‌میلیارد‌ریال سود خالص در عملکرد شرکت می‌شد. فروش زمین مزبور به دلیل رکود در بازار مسکن به تعویق افتاده است، اما ارزش بالقوه دارایی مذکور را باید در برآورد وضعیت شرکت لحاظ کرد.
۳ - هزینه مصرف انرژی شرکت به طور مستقیم (شامل گاز، برق و گازوئیل) در سال مالی گذشته معادل ۳۱۰‌میلیون‌تومان (۳۲‌ریال به ازای هر سهم) بوده است. بدین ترتیب با فرض چهار برابر شدن هزینه انرژی و ثبات سایر اقلام درآمد و هزینه، اثر آن بر افت سودآوری هر سهم در شرایط کنونی ۹۶‌ریال برآورد می‌شود.
بدیهی است برآورد فوق بر اساس پاره ای مفروضات انجام شده و کارشناسان با تغییر آن می‌توانند به ارقام متفاوتی در خصوص میزان سودآوری «کسعدی» در سال 89 دست یابند.
Shahriary_sh@yahoo.com