گروه بورس - بازار معاملاتی قراردادهای آتی از سوم مردادماه با تنظیم قراردادهای آتی دو بانک خصوصی پارسیان و کارآفرین آغاز به کار کرده است.

نماد قراردادهای آتی این دو بانک در حال حاضر برای تحویل در پایان شهریور، پایان آبان و پایان دی‌ماه باز شده است.
این در حالی است که نماد معاملاتی قرارداد اسفندماه این دو بانک، از مهرماه باز خواهد شد.
ساعت انجام معاملات در بازار قرارداد آتی مانند معاملات بورس اوراق بهادار از ۹ صبح تا ۱۲ ظهر است. از سوی دیگر در پایان معاملات هر روز قیمت تسویه برای این قراردادها محاسبه می‌شود. نحوه تعیین قیمت تسویه از سه روش تبعیت می‌کند. در شکل اول اگر بیش از ۲۰ درصد معاملات اوراق در نیم ساعت پایانی صورت گیرد، میانگین وزنی اوراق معامله‌شده در نیم ساعت پایانی مبنای محاسبه قرار می‌گیرد. اگر بیش از ۲۰ درصد معاملات در یک ساعت پایانی انجام شده باشد، قیمت تسویه براساس میانگین وزنی قراردادهای معامله‌شده طی یک ساعت پایانی محاسبه می‌شود، در غیر این صورت میانگین وزنی کل معاملات روز مبنای محاسبه قیمت تسویه خواهد بود. لازم به ذکر است که اگر هیچ معامله در خصوص قراردادهای آتی صورت نگیرد، میانگین خطی بهترین درخواست‌های خرید و فروش مبنای محاسبه قیمت تسویه خواهد بود.
یکه‌تازی یک نماد در بازار آتی
معاملات روز گذشته بورس آتی با وجود بازگشایی نمادهای معاملاتی جدید همچنان در دو نماد «وکار» شهریور و «وکار» دی ماه انجام شد.
دیروز معامله‌گران 6 قرارداد خرید و فروش کردند که 5 قرارداد «وکار» دی ماه به ارزش 114میلیون و 390هزار ریال بیشترین ارزش معاملات را داشت. همچنین ارزش یک‌ قرارداد معامله شده از «وکار» آبان ماه مبلغ 22میلیون و 584هزار ریال بود.
این در حالی است که «وکار» آبان ماه در معاملات دیروز با ۱۴۴ریال افزایش قیمت مواجه بود که قیمت تسویه این سهم به مبلغ ۳۷۵۸ریال رسید.
همچنین «وکار» دی ماه در قیمت 3813ریال بسته شد و با 5 تقاضای خرید نیز روبه‌رو بود. اما در معاملات روز گذشته بازار آتی استقبال چندان خوبی از نمادهای جدید نداشت؛ به طوری که در هیچ کدام از نمادهای تازه وارد معامله‌ای انجام نشد. در همین حال نماد فولاد شهریور و آبان ماه با 2 تقاضای خرید و «وغدیر» آبان ماه با 15 تقاضای خرید مواجه شدند.
این در حالی است که از امروز نماد معاملاتی چادرملو و توسعه معادن و فلزات نیز در بازار اوراق آتی بازگشایی می‌شود. بر اساس اطلاعیه شرکت بورس، قیمت پایه هر سهم چادرملو برای شهریور و آبان ماه به ترتیب ۴۸۰۲ریال و ۴۸۴۶ریال در نظر گرفته شده است. اندازه این دو قرارداد ۴هزار سهمی است که وجه تضمین اولیه «کچاد» شهریور، سه‌میلیون و ۸۵۰هزار ریال و «کچاد» آبان ماه مبلغ سه‌میلیون و ۹۰۰هزار ریال تعیین شده است.
از سوی دیگر قیمت پایه هر سهم «ومعادن» شهریور 4986ریال و «ومعادن» آبان ماه مبلغ 5031ریال ذکر شده است که وجه تضمین اولیه این قراردادها به ترتیب 4 میلیون ریال و 4‌میلیون و 50هزار ریال محاسبه شده است.