دومین افت شاخص از ارتفاع 17000

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار دیروز ابتدای هفته را مشابه هفته قبل با افت شاخص آغاز کرد و شاخص کل بورس با ۷۲/۳۵واحد افت به ۱۶هزار و ۹۷۴واحد رسید. این دومین بار در دو هفته اخیر است که شاخص پس از تماس با مرز ۱۷هزار واحد بار دیگر به پایین باز می‌شود. کارشناسان بازار افت بازارهای جهانی در آخرین معاملات روز جمعه و همچنین شرایط خاص گروه خودرویی پس از ابطال معامله ایران خودرو توام با تاثیرات عرضه اولیه سهام بیمه دانا را مهم‌ترین دلایل کاهش شاخص ارزیابی می‌کنند. از دیدگاه کارشناسان با برخورد بازار و اکثر قیمت‌ها به سقف‌های تاریخی، توان رشد بیشتر بازار تنها معطوف به عرضه‌های اولیه است که در این بخش عرضه اولیه بیمه دانا و نرخ‌گذاری احساسی آن عملا فرصت پدید آمده ناشی از این عرضه را از میان برد.

در بازار دیروز بیمه دانا با معامله نزدیک به ۸۰۰هزار سهم در انتهای بازار تا مرز ۴درصد افت قیمت حرکت کرد. با تزلزل نماد بیمه دانا برداشت عمومی در مورد عرضه گران این سهم تقویت شد و از این رو دیگر نمادهای بیمه‌ای و پس از آن کل گروه مالی با افت اقبال مواجه شدند. در گروه بیمه ای، دو بیمه البرز و دی به مدد سهام شناور قابل‌ملاحظه، معاملات پرحجمی را تجربه کرد و این در حالی بود که بیمه آسیا با توجه به شرایط خاص سهامداری، بدون عرضه خاصی به کار خود ادامه داد. دیروز نمادهای بانک‌های ملت و تجارت نتوانستند صف‌های خود را حفظ کنند و در مجموع از صف‌های خرید روزهای پایانی هفته گذشته خبری در بازار نبود.

در کنار تحولات گروه مالی، در خارج از بازار سهام عرضه ۵۰۰میلیون‌دلار (۵۰۰میلیارد‌تومان) اوراق مشارکت طرح‌های نفتی در بانک صادرات انجام و به سرعت به فروش رسید. این اوراق ۱۶درصد با نرخ شکست ۵/۱۵درصد بوده است.

اما دیروز گروه خودرویی بیشترین مشکل را در برخورد با عرضه‌ها و کاهش قیمت‌ها داشت. رشد اخیر این گروه اینک جای خود را به صف‌های فروش داده است. به دنبال ابطال معامله ایران‌خودرو و بلاتکلیفی دو معامله سهام سایپا معامله گران در انتظار شرایط آتی باقی مانده‌اند. در این میان سخنان فتاح، رییس بنیاد تعاون سپاه نیز بر ابهامات افزوده است.

در گروه خودرویی، رشد پی‌به‌ای گروه و نزدیک شدن آن به مرز ۴ آن هم در فاصله حداقل ۹ماهه تا مجمع آتی سبب تعجب کارشناسان شده است؛ به خصوص آنکه با ابطال معامله ایران خودرو فرض خصوصی شدن این شرکت‌ها و حمایت سهامداران جدید نیز تا حدودی کنار رفته است. در این گروه دیروز بلوک ۱۵درصدی سهام آهنگری تراکتورسازی ایران در قیمت پایه به فروش رفت. فروش بلوک ۱۵درصدی آهنگری که احتمالا از سوی شخص حقیقی یا نورد آریان فولاد خریداری شده است، به حضور ایران خودرو در این شرکت پایان می‌دهد. آهنگری تراکتورسازی با حصول زیان سنگین و مشکلات متعدد در جهت کسب تاییدیه حسابرس با عدم برگزاری مجمع سالانه مواجه شده است.

در گروه دارویی، تحرکات تامین اجتماعی سبب شده است این گروه به مدد صف‌های خرید قابل‌ملاحظه در نمادهای نظیر اکسیر، داملران، داروپخش، پارس دارو، ابوریحان و امین دیروز صدرنشین بازار بود. تامین اجتماعی در روزهای اخیر با انتقال بخشی از سهام متعلق به خود -احتمالا با هدف افزایش سهام شناور و نقد شوندگی سهام- حرکتی را در بازار ایجاد کرده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری با شروع متعادل بود که در ادامه به افت شاخص و کاهش قیمت اکثر نمادها منجر شد. ارزش معاملات بالغ بر ۶/۵۲میلیارد‌تومان بود که نزدیک به ۲۰درصد آن را معاملات ۱/۱۹میلیون سهم بیمه البرز تشکیل داد. از ۲۲۷نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۰۴نماد با کاهش ارزش و ۱۱۵نماد مثبت معامله شدند.