صدور دو بخشنامه جدید درخصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری

سنا- سازمان بورس و اوراق بهادار دو بخشنامه در خصوص نحوه تنزیل سود نقدی سهام موجود در پرتفوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و اصلاحات مورد نیاز در زمان بازگشت خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) صادر کرد. مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در این زمینه گفت: بخشنامه نخست در خصوص اصلاحات مورد نیاز در زمان بازگشت خالص ارزش دارایی‌ها(NAV) است که در این خصوص قید شده چنانچه به هر دلیل از جمله عدم کنترل دقیق و مستمر محاسبات خالص ارزش روز دارایی‌های صندوق سرمایه‌گذاری توسط مدیر و پس از طی تشریفات لازم، نیاز به برگشت به عقب و انجام مجدد محاسبات NAV باشد و همچنین در فرآیند یاد شده و انجام مجدد محاسبات خالص ارزش روز دارایی‌های صندوق، ما‌به‌التفاوتی نسبت به NAV دوره‌ گذشته ایجاد شود، مدیر صندوق ملزم به انجام برخی اقدامات است.

ایوب باقرتبار تصریح کرد: در صورتی که NAV جدید محاسبه شده کاهش یافته باشد، مدیر باید اضافه مبلغ دریافتی از سرمایه‌گذاران حاصل از صدور واحدهای سرمایه‌گذاری را از حساب صندوق به سرمایه‌گذاران مربوطه پرداخت کند.

همچنین اضافه مبلغ پرداختی به سرمایه‌گذاران ناشی از ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری، باید از محل ذخیره‌ کارمزد مدیر به حساب صندوق برگشت داده شود و در صورت عدم کفایت ذخیره کارمزد یاد شده، مدیر صندوق باید بلافاصله مبلغ لازم را نقدا به حساب صندوق واریز کند.

وی تصریح کرد: در صورتی که NAV جدید محاسبه شده افزایش یافته باشد، کسری مبلغ دریافتی از سرمایه‌گذاران مربوط به صدور واحدهای سرمایه‌گذاری، باید از محل ذخیره‌ کارمزد مدیر تامین و به حساب صندوق منظور شود و در صورت عدم کفایت ذخیره کارمزد یاد شده، مدیر باید نقدا مبلغ یاد شده را به حساب صندوق واریز کند.

باقرتبار با اشاره به اینکه کسری مبلغ پرداختی به سرمایه‌گذاران ناشی از ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری، از حساب صندوق به سرمایه‌گذاران مربوطه پرداخت می‌شود، تصریح کرد: بدیهی است در مواردی که مدیر صندوق به دلیل اشتباهات عنوان شده، مبلغ را از منابع خود به حساب صندوق واریز کند، می‌تواند برای وصول مبلغ واریزی به سرمایه‌گذاران مربوطه مراجعه کند.

وی خطاب به شرکت‌های نرم افزاری رایان هم‌افزا و تدبیرپرداز گفت: شرکت‌های نرم‌افزاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم باید نسبت به انجام اصلاحات نرم‌افزاری لازم برای اجرای این بخشنامه اقدام کنند.

نحوه تنزیل سود نقدی سهام در پرتفوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری

مدیر نظارت بر نهادهای مالی با اشاره به بخشنامه نحوه تنزیل سود نقدی سهام در پرتفوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری، خاطرنشان کرد: با استناد به بند ۴ دستورالعمل نحوه تعیین قیمت خرید و فروش اوراق بهادار در صندوق‌های سرمایه‌گذاری و با توجه به اینکه برنامه زمانی پرداخت سود نقدی شرکت‌های بورسی در قالب اطلاعیه «زمانبندی پرداخت سود» در سامانه کدال قرار می‌گیرد و نیز به منظور صحت و دقت هرچه بیشتر در محاسبه NAV (خالص ارزش دارایی‌ها) صندوق‌ها، مدیر صندوق ملزم است زمان اعلام شده از سوی هر

شرکت برای پرداخت سود نقدی به اشخاص حقیقی را مبنای تنزیل مبلغ سود تقسیمی سهام متعلق به سبد دارایی‌های صندوق قرار دهد.

باقرتبار ابراز داشت: در این بخشنامه تاکید شده مدیر باید در مهلت اعلام شده برای دریافت سود اقدام کند و بدیهی است تا زمانی که تاریخ یاد شده به طور رسمی از طرف شرکتی اعلام نشده باشد، مبنای محاسبه همان مهلت ۸ ماهه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: این در حالی است که اگر در نتیجه عدم رعایت موارد فوق ضرر و زیانی متوجه صندوق شود، مدیر موظف به جبران ضرر و زیان وارده به صندوق خواهد بود.