چرخش بازار - ۲۶ مرداد ۸۹

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام پس از پشت سرگذاشتن سه روز روند ضعیف ،دیروز روند متفاوتی را در پیش گرفت و با جمع آوری برخی از صف‌های فروش دوباره به مدار رشد بازگشت. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که ثبات بازارهای جهانی در آغاز مجدد معاملات این بازارها از نگرانی معامله‌گران کاست. در این شرایط آغاز ثبت شماره حساب‌ سرپرستان خانوارهای استان تهران به عنوان آخرین مرحله پیش از اجرای طرح تحول اقتصادی و همچنین انتظار برای رخداد تغییرات در بازار ارز از دیگر موضوعاتی است که بر معامله‌گران تاثیر گذاشته است.

احتمال تغییر نرخ ارز در قالب ارائه معاملات آتی ارز یا روش‌های دیگر سبب خواهد شد تا تغییراتی در فضای کسب‌و‌کار کشور رخ دهد. در بازار ارز دیروز بهای هر‌دلار آمریکا به ده‌هزار و ۵۰۰ریال رسید که نشان‌دهنده رشد ۷درصدی از ابتدای سال است. این امر برای شرکت‌های دارای صادرات یک مزیت به شمار می‌رود هر چند که بهای ارزهای منطقه‌ای نظیر درهم امارت رشد بیشتری را در این مدت داشته است.

در بازار دیروز معامله‌گران در گروه مالی شاهد انتظار برای عرضه سهام بیمه دانا سومین شرکت بیمه‌ای دولتی بودند که براساس قانون اصل ۴۴امروز راهی تابلو خواهد شد.

شمار اندک سهام بیمه دانا که حداکثر روز نخست ۵میلیون سهم و حداکثر ۶۱میلیون سهم قابل عرضه خواهد داشت، به همراه نوسان غیر عادی درآمدهای شرکت سبب خواهد شد تا احتمالا سهمیه بندی قابل‌ملاحظه‌ای برای میزان تخصیص سهام از سوی کارگزاران لحاظ شود. در همین حال دیروز مباحث در مورد قیمت‌گذاری سهام بیمه دانا نیز در بازار به‌چشم می‌خورد که تاکید بر قیمت‌گذاری براساس سود عملیاتی و امکان عدم تحقق درآمد پیش‌بینی شده از محل فروش املاک با توجه به رکود بازار ملک، مهم‌ترین سرفصل‌های این مباحث بود. در همین حال عرضه قریب‌الوقوع بیمه دانا دیروز سبب تداوم رشد دیگر شرکت‌های بیمه‌ای بورس، شرکت‌های البرز و آسیا شد. در گروه خودرویی دیروز حمایت از سهام سایپا مانع از سقوط این نماد به زیر مرز ۲هزار ریال شد. نمادهای دیگر زیر مجموعه سایپا شامل پارس خودرو و زامیاد نیز دیروز با معاملات قابل‌ملاحظه‌ای مواجه بودند. در زیر مجموعه‌های ایران خودرو دیروز دو نماد اصلی گروه ایران خودرو و خاور به صف خرید رسیدند. در بازار شایعات متعددی در مورد ابطال یا عدم ابطال معامله ایران خودرو به گوش می‌رسد.

در گروه پیمانکاری دیروز بازار شاهد معاملات پر حجمی در نماد ماشین‌سازی اراک بود که بخشی از این معاملات به دلیل محدودیت عدم معامله بیش از ۵درصد سهام یک شرکت در یک جلسه معاملاتی (منع فروش بیش از ۵درصد سهام از یک کد) باطل شد و در نهایت ۴۵میلیون سهم معامله برای این نماد ثبت شد.

شنیده‌ها حکایت از انتقال بخشی از سهام ماشین‌سازی اراک از سوی فرهنگیان به زیرمجموعه‌های بانک سرمایه دارد. در این گروه تمامی نمادهای قابل معامله دیروز مثبت بودند. در همین حال انتظار می‌رود صدرا با اعلام پیش‌بینی حسابرسی شده خود در هفته آینده به روی تابلو بازگردد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص ۶۵واحد رشد کرد و به ۱۶هزار و ۷۶۶واحد رسید. ارزش معاملات نیز به ۴/۴۷میلیارد تومان بالغ شد که ۲/۱۹درصد آن را معاملات ماشین‌سازی اراک تشکیل داد. از ۲۳۴نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۹۶نماد با کاهش قیمت و ۱۳۴نماد با رشد ارزش معامله شدند.