گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد تداوم اقبال به گروه خودروساز بود و این گروه به سرعت در حال کاهش فاصله پی‌به‌ای خود با متوسط بازار است. در بازار دیروز معامله گران شاهد تشکیل صف‌های خرید قابل‌ملاحظه‌ای در گروه خودرویی بودند. ایران خودرو دیزل با صف بیش از ۱۸میلیون سهم، پارس خودرو با ۲/۱۱میلیون سهم و گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با بیش از ۴میلیون سهم بیشترین صف‌ها را داشتند و این درحالی بود که نمادهایی نظیر ایران خودرو با ۲۵میلیون سهم معامله و زامیاد با ۸۷/۱۱میلیون سهم روز پر نوسانی را پشت سرگذاشتند. ایران خودرو در نهایت با صف خرید به کار خود در بازار دیروز پایان داد. روند پرشتاب رشد قیمت سهام خودرویی موجب افزایش شایعات در مورد این گروه شده است. کارشناسان بازار در کنار شایعه واگذاری سهام بانک پارسیان توسط ایران‌خودرو که تا‌کنون خبری در رد یا تایید آن مطرح نشده است، دلایل دیگری را برای توجیه رشد قیمت کنونی این گروه مطرح می‌سازند. کاهش شدید واردات خودرو خارجی، رشد کلی بازار سهام و فاصله جدی میان پی‌به‌ای گروه خودرو و بازار، تغییر در ترکیب سهامداران شرکت‌های خودرویی و حضور سهامداران جدیدی که مراقبت بیشتری نسبت به روند قیمتی سهام دارند، سبب شده است تا رشد قیمت گروه خودرویی قابل‌توجه باشد. در گروه خودرویی، دیروز ایران خودرو دیزل فراخوان کشنده‌های هوو را برای رفع ایراد ترمزهای این خودرو آغاز کرده است. خودروهای هوو به دلیل مشکلات ایمنی از ابتدای سال جاری از سوی پلیس شمار‌گذاری نشده‌اند.

در بازار دیروز بازگشایی نماد رنا نیز در جو مناسب گروه خودرویی به تشکیل صف خرید برای این نماد منجر شد. همچنین بازگشایی مثبت بازارهای جهانی سبب تقویت سهام گروه‌های وابسته شد؛ هر چند که نماد فولاد مبارکه دیروز تحت تاثیر معاملات بورس فلزات و همچنین بروز شایعاتی در مورد تغییر نرخ گاز صنعتی با صف فروش همراه شد. در بورس فلزات بهای ورق گرم و سرد با قیمت‌های هفته گذشته معامله شد که این امر تا حدودی بر روند قیمتی سهام تاثیر منفی گذاشت.

در گروه تجهیزات، خبرها در مورد صدرا پایانی ندارد. این نماد متوقف که اخیرا با احتمال اعلام سود ۲۵۰ریالی مواجه بود با خبر تغییر مدیرعامل روبه‌رو شده است. جدیدی، مدیرعامل صدرا احتمالا در شرایطی صدرا را ترک می‌کند که در یک‌سال گذشته تلاش زیادی برای به ثبات رسیدن این شرکت بحران زده صورت داده بود.

در گروه پیمانکاری، دیروز نمادهای ماشین‌سازی اراک و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران با صف خرید همراه شدند. براساس خبرهای منتشره جمعی از کارشناسان بازار سرمایه به زودی از ماشین‌سازی اراک دیدار خواهند داشت.

در گروه مالی، درج نام بیمه دانا و اعلام روز چهارشنبه به عنوان زمان برگزاری جلسه معارفه و احتمالا عرضه اولیه سهم در روز دوشنبه هفته آینده، سبب شده است نمادهای بیمه‌ای همچنان به رشد خود ادامه دهند. در این گروه عصر دوشنبه مراسم رسمی معارفه دکتر سیف به جای دکتر عقیلی کرمانی مدیرعامل بانک کارآفرین انجام شد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص ۲۲/۴۸واحد رشد کرد و به ۱۶هزار و ۶۷۴واحد رسید. ارزش معاملات نیز با سهم ۱۲درصدی معاملات ایران خودرو به ۲/۴۹میلیارد تومان بالغ شد. از مجموع ۲۳۷نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۸۵ نماد با افت قیمت و ۱۴۷ نماد با رشد ارزش داد‌و‌ستد شدند.