مهلت 60 روزه ایرانیان مقیم خارج برای حضور در «صندوق ارزی»

گروه بورس- مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر با اعلام آمادگی برای تشکیل صندوقی برای خبرنگاران، جزئیات نخستین صندوق ارزی ایرانیان مقیم خارج را تشریح کرد. محسن معماری در جمع خبرنگاران حوزه بازار سرمایه از آمادگی سرمایه‌گذاری غدیر برای راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک برای خبرنگاران خبر داد و گفت: باتوجه به لزوم بهبود معیشت خبرنگاران و وجود راهکارهای مختلف برای بهبود شرایط اقتصادی این قشر سخت‌کوش و موثر، این شرکت آمادگی دارد تا در این زمینه همکاری‌هایی را داشته باشد.

وی ادامه داد: به این منظور لازم است کمیته سه نفره‌ای متشکل از خبرنگاران حوزه بازار سرمایه تشکیل شود تا راهکارهای مدنظر برای عملیاتی شدن این ابتکار جدید بررسی و اجرا شود.

معماری ادامه داد: در صورت فراهم بودن شرایط لازم و موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار، می‌توان صندوقی را تاسیس کرد که در مرحله اول حوزه بازار سرمایه و سپس سایر خبرنگاران عضو این صندوق سرمایه‌گذاری شوند.

این مقام مسوول در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه طی سال‌های گذشته به دنبال جهت دادن به سرمایه‌های ایرانیان مقیم خارج بودیم، به راه‌اندازی نخستین صندوق ارزی اشاره کرد و گفت: این صندوق گامی در جهت ساماندهی و هدایت سرمایه‌های ایرانیان مقیم خارج است که می‌تواند ویژگی‌های جهانی داشته باشد و مهمترین این ویژگی شفافیت جهانی است تا هر کسی بتواند سهیم باشد.

معماری ادامه داد: مستقر بودن این صندوق در منطقه آزاد کیش، تایید و نظارت سازمان بورس و حمایت دولت و قانون از سرمایه‌گذاری خارجی، سه ویژگی اصلی این صندوق است که در صورت جلب اعتماد، می‌توان اقدام به فعالیت در حوزه بورس و مشتقات بازار سرمایه کرد، به همین علت با دعوت از کارشناسان حرفه‌ای سعی داریم این صندوق را به بهترین صندوق کشور در حوزه بورس و زیرمجموعه‌های آن تبدیل کنیم.

به گفته وی موسسان این صندوق شامل ۵ بانک خصوصی ، ۴ موسسه مالی و اعتباری و ۱۰ شرکت سرمایه‌گذاری هستند که از سرمایه اولیه ۱۰۰‌میلیون یورویی آن ۲۶‌میلیون یورو را پرداخت کرده‌اند و قرار است ۷۴‌میلیون یوروی دیگر نیز طی پذیره‌نویسی ۶۰ روزه (از ۱۱ مرداد تا ۱۱ مهر) از طریق پایگاه اطلاع رسانی مربوطه و صرافی‌ها و شعب بانک‌ اقتصاد نوین پذیره‌نویسی شود. این در حالی است که هر واحد این صندوق به ارزش‌هزار یورو بوده و حداقل باید ده واحد آن خریداری شود.

معماری با بیان اینکه در جریان برگزاری همایش بزرگ ایرانیان مقیم خارج، رییس جمهور دو‌هزار یورو به یک دختر خردسال هدیه داد تا اولین پذیره‌نویسی آن انجام شود، ادامه داد: در طول این همایش ۸۷۵ نفر از ایرانیان خارج از کشور برای عضویت در این صندوق اعلام آمادگی کردند. مدت فعالیت این صندوق که با هیات امنای ۵ نفره راه‌اندازی شده ۵ سال بوده و ارزش آن ۵۰۰‌میلیون یورو است.

وی ادامه داد: ارکان این صندوق نیز شامل شرکت تامین سرمایه نوین به عنوان متولی، کارگزاری حافظ به عنوان مدیر صندوق، کارگزاری بانک پاسارگاد به عنوان مدیر ثبت صدور و ارسال اوراق و موسسه تدوین و همکاران به عنوان حسابرس هستند.

این مقام مسوول با اشاره به وجود تفاوت نرخ ارز بین‌ریال و یورو خاطرنشان کرد: با توجه به میانگین بازدهی ۳۰درصدی پول در دو سال گذشته، از این بابت نگرانی نداریم و چنانچه تفاوت ارز بین ۱۰ تا ۲۰‌درصد باشد که بعید است، کماکان سود سرمایه‌گذاران بیش از کاهش احتمالی نرخ ارز خواهد بود.

به گفته معماری با توجه به حضور ۵‌میلیون ایرانی مقیم خارج و نبود مشکل برای نقل و انتقال ۱۰هزار یورویی و بالاتر از آن، نگرانی برای تحریم‌ها وجود ندارد.

وی در خاتمه گفت: صندوق دیگری نیز به نام صندوق سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها در مهرماه اعلام خواهد شد که بعد از اعتمادسازی صندوق ارزی ایرانیان راه‌اندازی می‌شود.