رکورد رشد روزانه شاخص بورس در سال 89 شکسته شد

بازدهی بورس از ابتدای سال؛ ۵/۳۲‌درصد گروه بورس- مهتاب رحمتعلی: رشد چشمگیر شاخص طی چند روز اخیر واکنش برخی نمایندگان مجلس را به همراه داشت.

شاخص بورس تهران دیروز با ۲۸۸واحد معادل ۸/۱‌درصد رشد به ۱۶‌هزار و ۶۰۶رسید.

از ابتدای امسال تنها در ۶ روز کاری شاخص بورس بیش از ۲۰۰ واحد رشد داشته است که چهار روز آن در مرداد ماه و ۲ روز دیگر در فروردین بوده است. دیروز شاخص بیشترین رشد روزانه خود را تجربه کرد.

رشد چشمگیر شاخص در روز گذشته اغلب تحت تاثیر بازگشایی نماد چند شرکت رخ داد. به طوری که ۱۹۷واحد رشد به دنبال بازگشایی نماد مپنا، فولاد خوزستان، پارس خودرو و سرمایه‌گذاری پتروشیمی پس از برگزاری مجامع و تعدیل سود صورت گرفت.

بر این اساس بازگشایی مپنا ۱۲۹واحد، فولاد خوزستان ۴۷‌واحد، پارس خودرو ۱۰ واحد و سرمایه‌گذاری پتروشیمی ۸ واحد روی شاخص تاثیر داشتند.

از سوی دیگر رشد شاخص مدیون برخی دیگر از شرکت‌های بزرگ نیز بود. از این میان ۳۴ واحد رشد تحت تاثیر مخابرات، ۱۶واحد رشد تحت تاثیر فولاد مبارکه و ۱۰ و ۸ واحد رشد به ترتیب تحت تاثیر ایران خودرو و سایپا بود.

بنابراین گزارش شاخص از ابتدای سال تاکنون بیش از چهارهزار و ۹۵‌واحد رشد داشته‌اند.

این در حالی است که اگر تنها شاخص قیمت همانند سال‌های قبل از ۱۶ آذر ۸۷ محاسبه شود، این متغیر هنوز با اوج خود در ۱۴ مرداد ماه ۸۳ فاصله زیادی دارد، چرا که با محاسبه شاخص قیمت، عدد فعلی شاخص در حدود ۱۳‌هزار و ۳۰۰ واحد است که هنوز با بالاترین رقم شاخص در ۱۴ مرداد ماه ۸۳ که ۱۳‌هزار و ۸۸۲واحد بود، ۶۰۰ واحد فاصله دارد.

از سویی میانگین بازدهی بورس از ابتدای امسال ۵/۳۲‌درصد است که نیمی از آن در فصل بهار صورت گرفته و نیمی دیگر از این بازدهی متعلق به تابستان است.

بر اساس این گزارش ارزش بورس تهران در حال حاضر ۷۸‌هزار و ۵۰۰میلیارد تومان معادل ۷۶میلیارد دلار است.

رشد چشمگیر شاخص بورس از ابتدای امسال به ویژه طی روزهای اخیر دلایل متعددی دارد که شاید از مهم‌ترین آنها بتوان به برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی و تقسیم سودهای بالا در این مجامع، تعویق در اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، رکود بازارهای موازی مانند بازار پول، مسکن، خودرو، طلا و ...، افزایش قیمت مواد خام در سطح بین‌المللی و .. اشاره داشت.

تحقیق و تفحص مجلس در خصوص رشد خیره‌کننده شاخص بورس در این‌باره عضو کمیسیون برنامه و بودجه، با اشاره به افزایش سه‌هزار واحدی شاخص بورس از ابتدای سال جاری گفت: جمعی از نمایندگان پس از تعطیلات مجلس در قالب «طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس اوراق بهادار» به بررسی دقیق‌تر موضوع می‌پردازند.

محمدقسیم عثمانی به ایسنا گفت: افزایش سه‌هزار واحدی شاخص بورس از ابتدای سال جاری دلایل اقتصادی و غیراقتصادی متعددی دارد که می‌توان «رکود در بازارهای مسکن، سکه و طلا، کالا و خودرو» را به عنوان اولین عامل نام برد.

وی افزود: رونق نداشتن بازارهای فوق به طور طبیعی موجب خروج سرمایه از این بازارها و گرایش به سمت بازار بورس شده است. البته به این اتفاق، باید سودآوری پایین را نیز افزود.

نماینده مردم بوکان، «تغییر زمان اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها» را عامل دوم نوسان شاخص بورس اعلام کرد و افزود: تصمیم دولت بر اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در ابتدا با تاثیر منفی بر چرخه اقتصادی شرکت‌های حاضر در بورس، موجب افت شاخص بورس شد ولی پس از تاخیر در اجرای قانون از ابتدای مهرماه، این شاخص مجددا روند مثبت گرفت.

وی تصریح کرد: طبق اعلام مسوولان اقتصادی، عمده معاملات بورس از سوی ۱۵۰ نفر انجام می‌شود که در میان این افراد شخصیت‌های حقیقی و حقوقی مختلفی حضور دارند.

بنابراین باید بررسی شود نحوه مدیریت و عملکرد این افراد در چرخه معاملات بورس چگونه بوده است که طی پنج ماه، شاخص بورس به تدریج سه‌هزار واحد افزایش یافته است؟

عثمانی مدعی شد: یکی دیگر از دلایل تغییر چشمگیر شاخص بورس طی پنج ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل احتمال شاخص‌سازی از سوی برخی در آمار بورس است. به همین منظور پس از تعطیلات مجلس، جمعی از نمایندگان در قالب «طرح تحقیق و تفحص از عملکرد بورس» پیگیر موضوع خواهند شد تا بر صحت روند عملکرد مدیریتی، عملکرد کارگزاران و نحوه معاملات افراد حقیقی و حقوقی نظارت دقیق‌تری شود.