گروه بورس- خط تولید جامدات دارویی شرکت کارخانجات داروپخش با حضور سهامداران عمده و مدیران ارشد شرکت راه‌اندازی و افتتاح شد. دکتر آذرنوش، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تی‌پی‌کو) طی مراسم افتتاحیه به پیشرفت‌های صورت گرفته در کارخانجات داروپخش اشاره کرد و گفت: هدف شرکت راهیابی و ورود به بازارهای جهانی است.

وی افزود: حجم تولید انواع محصولات در شرکت کارخانجات داروپخش بعد از انقلاب روند رو به رشدی داشته است؛ به طوری که از سهم ۲۵‌درصدی تولید سالانه، در سال‌های اخیر به افزایش ۹۶‌درصدی حجم تولیدات دست یافته است.

دکتر آذرنوش یادآور ‌شد: از آنجایی که در واردات دارو و محصولات دارویی رشد‌ریالی ۳۰‌درصدی داشتیم، بنابراین راه‌اندازی خط تولید یاد شده خود به منزله تلاشی مضاعف از سوی متخصصان دارویی شرکت کارخانجات داروپخش به شمار می‌رود.

وی افزود: توان شرکت تنها در این محدوده و پلان خلاصه نمی‌شود، بلکه شرکت در پرداختن به مطالعه در زمینه مولکول‌های جدید و بررسی و تحقیق در زمینه‌های بایو و نانو فعالیت‌هایی داشته است.

در همین حال طی مراسم یاد شده که به منظور پنجاهمین سال تاسیس و فعالیت شرکت کارخانجات داروپخش نیز برگزار شد، دکتر ناصر نقدی مدیرعامل این شرکت نیز به ۵۰ سال بهره‌برداری از امکانات شرکت اشاره و خاطرنشان کرد: شرکت کارخانجات داروپخش نقش بسزایی در سیستم سلامت جامعه داشته و برنامه‌های طراحی شده خود را به ترتیب پیاده‌سازی کرده است. وی افزود: با راه‌اندازی و بازسازی خط تولید یاد شده فروش شرکت روند روبه رشد خود را ادامه می‌دهد، به طوری که تولید سالانه شرکت با این خط تولید جدید به ۳۰۰۰میلیارد عدد قرص در سال افزایش می‌یابد. دکتر نقدی با اشاره به این مطلب که کارخانجات داروپخش در تولید انواع داروهای قلبی، اعصاب و گوارش فعال است، افزود: سال گذشته توانستیم داروی ضدسرطان معدن (اسپنال Z) را پس از مطالعات جدی و گسترده وارد بازار داخل کنیم، به طوری که با پشت سر گذاشتن مراحل علمی، پروانه این محصول را نیز کسب کرده‌ایم.

وی معتقد است که «تولید داروی جدید در راستای افزایش سلامت مردم است نه برای درآمدسازی شرکت.»

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت سوددهی شرکت چگونه است؟ تصریح کرد: سود خالص کارخانجات داروپخش در سال گذشته معادل ۱/۲۱‌میلیارد تومان بود که امسال به ۵/۲۱‌میلیارد تومان رسیده است. مدیرعامل شرکت کارخانجات داروپخش به رتبه نخست شفافیت در بورس شرکت طی دو سال اخیر اشاره و اظهار داشت: افزایش سرمایه شرکت یکی از برنامه‌های اصلی شرکت بود که مورد تایید سازمان بورس قرار گرفته است و اکنون منتظر تصمیم‌گیری هلدینگ هستیم.

۹۶‌درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود

در همین مراسم معاون غذا و داروی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: هم اکنون ۹۶‌درصد داروی مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود.

به گزارش ایرنا، «احمد شیبانی» در مراسم گشایش ساختمان جدید اشکال دارویی جامد در پنجاهمین سالگرد کارخانجات شرکت داروپخش در اتوبان تهران - کرج افزود: طبق برنامه‌های این وزارتخانه مقرر شده است برای رسیدن به برنامه پنجم توسعه این میزان داروی تولیدی در داخل کشور به ۹۸‌درصد برسد.

وی گفت: امروز صنعت داروسازی کشور به شاخص‌های جدیدی در زمینه‌های به روز کردن استانداردهای بین‌المللی دارو (GMP) رسیده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های تولید داروی کشور بیشتر به تولید داروهای معمولی می‌پردازند با مشکل فروش این نوع داروها نیز مواجهند، گفت: باید رویکرد شرکت‌های داروسازی به سمت صادرات باشد تا از لحاظ دارویی هم به پیشرفت‌های قابل‌توجهی دست یابیم.

وی با بیان اینکه نباید جامعه را به سمت مصرف غیرمنطقی دارو ترغیب و تشویق کنیم، گفت: داروسازان در جمع نخبگان کشور از جایگاه خوبی برخوردارند و نباید به خاطر سود و فروش تولیدات دارویی سلامتی مردم را به خطر بیندازند.

وی خاطرنشان کرد: میزان صادرات داروهای ساخته شده و مواد اولیه آنها تنها حدود ۶۰‌میلیون‌دلار است که این میزان بسیار ناچیز است.

وی یادآورشد: برای افزایش صادرات دارو، تسهیلات ویژه‌ای مانند تسریع روند صدور مجوز صادرات داروهای تولیدی در این صنعت‌، ‌اختصاص یافته است.