دنیای اقتصاد- شاخص بورس تهران دیروز با ۲۸۸واحد معادل ۸/۱‌درصد رشد به ۱۶‌هزار و ۶۰۶رسید که بیشترین رشد روزانه شاخص در سال ۸۹ محسوب می‌شود و میانگین بازدهی بورس از ابتدای سال را به ۵/۳۲ درصد رساند. از ابتدای امسال در ۶ روز کاری، شاخص بورس بیش از ۲۰۰ واحد رشد داشته است که چهار روز آن در مرداد ماه و ۲ روز دیگر در فروردین بوده است. با ثبت رشد سه رقمی شاخص در بازار دیروز، دورنمای عبور شاخص از مرز ۱۷هزار واحد دور از دسترس نخواهد بود. اکثر کارشناسان، آرامش سیاسی حاکم شده، فشار نقدینگی تازه و رکود در بازار‌های موازی و رشد بازارهای جهانی در کنار تاخیر در اجرای طرح تحول را دلیلی برای رشد بازار ارزیابی می‌کنند. از دیدگاه این گروه از کارشناسان، بازار در حال حاضر نیازمند ارائه سهام جدید برای پرهیز از بروز مشکلات قیمتی برای بخشی از شرکت‌های بورس است. جنب پل حافظ

بازار و رشدهای سه رقمی

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد جهش مجدد شاخص بود به گونه‌ای که شاخص کل با رشد۸۲ /۲۸۸ واحدی به مرز ۱۶هزار و ۶۰۶واحد رسید.

با ثبت رشد سه رقمی شاخص در بازار دیروز، دورنمای عبور شاخص از مرز ۱۷هزار واحد دور از دسترس نخواهد بود. اکثر کارشناسان آرامش سیاسی حاکم شده، فشار نقدینگی تازه و رکود در بازار‌های موازی و رشد بازارهای جهانی در کنار عدم اجرای طرح تحول را دلیلی برای رشد بازار ارزیابی می‌کنند. از دیدگاه این گروه از کارشناسان، بازار در حال حاضر نیازمند ارائه سهام جدید برای پرهیز از بروز مشکلات قیمتی برای بخشی از شرکت‌های بورس است.

در بازار دیروز در گروه خودرویی انتشار شایعات متعدد در مورد احتمال فروش سهام بانک پارسیان توسط گروه ایران خودرو باعث تشکیل صف خرید برای تمامی نمادهای این گروه شد. نمادهایی نظیر ایران خودرو، ایران خودرو دیزل و گسترش دیروز با صف‌های خرید همراه شدند تا باردیگر بازار در برابر این شایعات و صف‌های خرید قرار بگیرد. در همین حال بازار دیروز شاهد توقف سایپا پیش از برگزاری مجمع سالانه بود. برخی از کارشناسان با توجه به شرایط کنونی بازار به ویژه تغییرات مهم رخ داده در ترکیب سهامداری شرکت‌های خودرویی، این گروه را در آستانه تغییر پی‌به‌ای ارزیابی می‌کنند. از دیدگاه این کارشناسان با توجه به رشد پی به‌ ای بازار و همچنین حضور سهامداران مدافع در نمادهای عمده خودرویی، تغییر در نسبت پی به‌ ای این گروه قابل تحقق است. در بازار دیروز نماد پارس خودرو نیز بازگشایی شد.

در گروه فلزی رشد بهای جهانی فلزات به ویژه بیلت سبب شد تا بازگشایی نماد فولاد خوزستان توام با جهش یک‌هزار ریالی قیمت این سهم باشد. فولاد خوزستان با انتشار گزارش مطلوب سه ماهه، انتظارات سهامداران از این شرکت را افزایش داده است، هر چند که به سنت سال‌های اخیر در سه ماه دوم به دلیل مشکل کمبود برق، تولیدات این شرکت می‌تواند سرعت سه ماه اول را نداشته باشد. در همین حال بحث طرح هدفمند کردن یارانه‌ها نیز می‌تواند بر این شرکت تاثیر جدی داشته باشد. در گروه پیمانکاری دیروز نمادهای عمده این شرکت از جمله حفاری شمال ، آذرآب و ماشین سازی اراک با صف‌های خرید و معاملات مثبتی مواجه بودند که این امر راه را برای بازگشت مناسب مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران به تابلو هموار کرد. مپنا دیروز با جهش قیمت ۲۴درصدی، شاهد معامله ۳۶میلیون سهم بود که ۲۵درصد کل معاملات دیروز بازار را تشکیل داد. در گروه مالی اعلام عرضه قریب‌الوقوع بیمه دانا (که احتمالا در ابتدای هفته آینده انجام می‌شود) دیروز سبب ادامه رشد نمادهای بیمه‌ای بازار شد. سرمایه‌اندک بیمه دانا که تقریبا یک چهارم سرمایه بیمه‌های البرز و آسیا است و همچنین سود نزدیک به دو‌هزار ریالی هر سهم این شرکت، سبب خواهد شد تا قیمت‌گذاری این سهم با ابهاماتی همراه باشد، به خصوص که برخی از قراردادهایی که اخیرا توسط این شرکت منعقد شده است با هدف رفع زیان انباشته گذشته شرکت بوده و احتمال تکرار آن در سال‌های آینده دشوار است.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۴/۵۷میلیارد‌تومان سهام دادوستد شد. از مجموع ۲۳۶نمادی که دیروز روی تابلو رفتند ۱۳۴نماد با رشد قیمت و ۹۶نماد با افت ارزش به کار خود پایان دادند.